bak problemen

Plaats reactie
alwinus1
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.05.2011 - 13:02

Hallo,

Wie kan mij meer vertellen over wat ik met het volgende probleem het beste kan doen en wat het me ongeveer gaat kosten.
Ik heb een volvo S80 2.9 geartronic uit 1999 met 140000 km. op de teller. Sinds kort schakelt hij niet goed van zijn 3 naar 4 en van 4 naar 5. Eerst loop het toerental op waarnaa hij met een schok overschakelt.
Flushen was geen optie volgens mijn volvo garage. Zelf vind ik dit wel supersnel met zo'n km. stand. Zeker omdat deze auto nog nooit iets zwaars getrokken heeft. Wie o wie kan mij helpen.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Een geartronic van '99 heeft geen 5e versnelling, wellicht bedoel je de lockup? Het inschakelen daarvan voelt een beetje alsof hij overschakelt van 4 naar 5.

Maar goed, ik heb (tot ergernis van enkele andere forummers) zeer recent al in een ander topic geschreven dat de door GM gefabriceerde geartronics niet de beste bakken zijn die Volvo ooit gemonteerd heeft. Wellicht dat een andere garage de bak wel wil laten flushen? Het is het proberen waard, zou ik denken.

Wat is trouwens de staat (kleur en geur) en het niveau van de ATF?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gast

Voor zover ik weet zit er in een '99 S80 2.9 geen geartronic maar een ouderwetse 4-bak. Altans wel in die van mij.

Als ik je verhaal zo hoor lijkt dat toch een revisie te gaan worden. Ik heb gelukkig nog geen problemen, heb er 174000 opstaan. Natuurlijk is 140000 niet veel maar je weet niet hoe vorige eigenaren ermee hebben gereden of ben je de eerste eigenaar. Het spul is 12 jaar oud en alles kan kapot, je hebt zat merken met automaten die haalden die stand niet eens.
alwinus1
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.05.2011 - 13:02

Marc O. schreef:Een geartronic van '99 heeft geen 5e versnelling, wellicht bedoel je de lockup? Het inschakelen daarvan voelt een beetje alsof hij overschakelt van 4 naar 5.

Maar goed, ik heb (tot ergernis van enkele andere forummers) zeer recent al in een ander topic geschreven dat de door GM gefabriceerde geartronics niet de beste bakken zijn die Volvo ooit gemonteerd heeft. Wellicht dat een andere garage de bak wel wil laten flushen? Het is het proberen waard, zou ik denken.

Wat is trouwens de staat (kleur en geur) en het niveau van de ATF?
Het flushen van de bak, wat gaat dit ongeveer kosten? De kleur van de olie is donderrood. De olie zelf ruikt goed. (misschien dat daarom de garage flushen afgeraden heeft)
Maar zou het helpen om de zekeringen eruit te halen of is dit echt een revisie verhaal. Welke kosten gaan hiermee gemoeid? Wie kan dit allemaal? Is revisie van de automaat dan voldoende?
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

lingsper schreef:Voor zover ik weet zit er in een '99 S80 2.9 geen geartronic maar een ouderwetse 4-bak. Altans wel in die van mij.
In de prijslijst van 290399 staat alleen de T6 met Geartronic vermeld maar in de prijslijst die geldig was vanaf 030599 wordt óók de 2.9 met Geartronic vermeld.

Misschien had dat wel iets te maken met MY 2000 ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gast

Goed mogelijk, die van mij is van maart 1999. In 2000 was er wel de geartronic leverbaar, mogelijk al vanaf MY00 inderdaad.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

alwinus1 schreef:
Marc O. schreef:Een geartronic van '99 heeft geen 5e versnelling, wellicht bedoel je de lockup? Het inschakelen daarvan voelt een beetje alsof hij overschakelt van 4 naar 5.

Maar goed, ik heb (tot ergernis van enkele andere forummers) zeer recent al in een ander topic geschreven dat de door GM gefabriceerde geartronics niet de beste bakken zijn die Volvo ooit gemonteerd heeft. Wellicht dat een andere garage de bak wel wil laten flushen? Het is het proberen waard, zou ik denken.

Wat is trouwens de staat (kleur en geur) en het niveau van de ATF?
Het flushen van de bak, wat gaat dit ongeveer kosten? De kleur van de olie is donderrood. De olie zelf ruikt goed. (misschien dat daarom de garage flushen afgeraden heeft)
Maar zou het helpen om de zekeringen eruit te halen of is dit echt een revisie verhaal. Welke kosten gaan hiermee gemoeid? Wie kan dit allemaal? Is revisie van de automaat dan voldoende?
Exacte prijzen ken ik niet, maar als ik een inschatting mag maken dan zou ik zeggen dat het flushen een paar honderd Euro kost en een revisie (bijv. bij Autrans) zo'n 3500 Euro. Dat laatste uiteraard erg afhankelijk van wat er allemaal vervangen/gerepareerd moet worden.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Een ruilbak bij de dealer kost 4400. Een revisie bij bijvoorbeeld Autrans is dus aan te raden. Een ander bedrijf dat erg goed (en goedkoper) schijnt te zijn is garage Rietbergen en Van Eeden. Zie dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11864
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Plaats reactie

Terug naar “S80”