Dank voor het advies!
Ik was net een beetje aan het prutsen met de motor, toch maar weer een keer de bus remmenreiniger tevoorschijn getoverd ( inmiddels slapeloze nachten over dingen die ik heb gemist

) en legde opeens een link met iets dat ik afgelopen week had met de remmen: bij het intrappen van rem en koppeling tegelijk bleef de motor op 2000 toeren draaien totdat ik de rem los liet. Dit heb ik tot nu toe misschien 2x-3x gehad en na opnieuw starten en een paar keer pompen werkte hij weer gewoon. Nu had ik iets gelezen over de rembekrachtiger (dat grote ronde zwarte ding achter het remvloeistofreservoir) en een slang die daar naartoe liep, en dat die soms valse lucht aanzoog?
Dus toen heb ik ook op die slang wat remmenreiniger gespoten (met name bij de aanhechting aan het blok) en ineens zakte het toerental vrij stevig, paar 100 toeren toch zeker. Motor begon wat te hikken en te vibreren van het lagere toerental, en met de Multimeter aan de lambda gaf hij 0.899V aan bij een paar sprietsjes op die aansluiting.
Wellicht tijd voor vervangen dus. Geen probleem natuurlijk, maar weet iemand hier het onderdeelnummer origineel Volvo van? Zodat ik die van de week even bij de dealer zou kunnen bestellen?
En zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn probleem? Waarschijnlijk minimale kans maar toch