Verbruik nog steeds bovengemiddeld hoog

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member

Net even een nieuwe luchttemperatuursensor besteld, á €14,91, deze is morgenochtend binnen dus morgen maar even vervangen en dan gelijk een aantal vacuüm aansluitingen vervangen, even langs de autozaak voor rubber slangetjes. Koop ik een paar meter en doe ik gelijk de aansluiting van de MAP gewoon opnieuw, het luchtfilter naar de gasklep waar volgens mij die luchttempsensor aan vast zit? En nog een paar, zijn lichtelijk aan het verkruimelen.

Maar iemand die iets te melden heeft verder? Of is iedereen met stomheid geslagen dat het nog steeds niet opgelost is ;-)

EDIT: sinds die Evap afgesloten is heb ik wel het idee dat er iets meer power in zit en hij iets feller reageert. Of dit beeld ik me in natuurlijk.
Broabander
4th Gear member

Oh, vandaag erachter gekomen dat de B18U niet de luchttemperatuursensor in de aanzuigslang heeft zitten. Zonde geld dus.

Maar vacuumslangetjes heb ik ook allemaal vervangen, lambda is nog wel constante 0.85 dus heeft niets uitgehaald qua rijk lopen maar iets meer pit zit er zeker in. Heeft meer power onderin, kan nu tenminste in een hoge versnelling accelereren bij lagere snelheid, dat was vroeger minder goed ;-)

Gasklep zag er trouwens schoon uit, geen gekke aanslag ofzo.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Zou ook de klepspeling is controleren,dat is namelijk erg belangrijk bij die motoren.
Broabander
4th Gear member

Is daar een howto van te vinden? Geen ervaring, weet dat het 0,2 en 0,4 moet zijn maar geen idee hoe ik dat precies moet controleren!
Iroll
6th Gear member

De klepspeling controleren zou ik door een monteur laten doen die er verstand van heeft. En die het speciale gereedschap en plaatjes van verschillende diktes voor het afstellen bij de hand heeft. Anders moet je twee keer de boel loshalen en nwe pakkingen plaatsen als de kleppen te wijd staan. Dus zeker geen klusje voor een beginnende schroever.
Hier kan je het maintanance manual downloaden. Daar staat een beschrijving in van het kleppenstellen.
Broabander
4th Gear member

Hee Iroll, dank voor de link (ook handig voor andere klusjes :-) ) heb het even doorgekeken, lijkt zo op het eerste gezicht niet bijzonder moeilijk maar dat valt vaak vies tegen achteraf hè :-P

Waar zou ik dit dan het beste kunnen laten doen? Universele garage of toch liever de dealer? En aan wat voor bedrag zou ik hier gaan moeten denken?
Iroll
6th Gear member

Bij de Volvo garage zal het ergens tussen €150 en €200 kosten. En dan moet je er nog een zien te vinden die dit oude ambacht nog wil en kan doen. Optie is bij de Renault dealer, misschien is het daar goedkoper.
Broabander
4th Gear member

Dank voor het advies!

Ik was net een beetje aan het prutsen met de motor, toch maar weer een keer de bus remmenreiniger tevoorschijn getoverd ( inmiddels slapeloze nachten over dingen die ik heb gemist :-P ) en legde opeens een link met iets dat ik afgelopen week had met de remmen: bij het intrappen van rem en koppeling tegelijk bleef de motor op 2000 toeren draaien totdat ik de rem los liet. Dit heb ik tot nu toe misschien 2x-3x gehad en na opnieuw starten en een paar keer pompen werkte hij weer gewoon. Nu had ik iets gelezen over de rembekrachtiger (dat grote ronde zwarte ding achter het remvloeistofreservoir) en een slang die daar naartoe liep, en dat die soms valse lucht aanzoog?

Dus toen heb ik ook op die slang wat remmenreiniger gespoten (met name bij de aanhechting aan het blok) en ineens zakte het toerental vrij stevig, paar 100 toeren toch zeker. Motor begon wat te hikken en te vibreren van het lagere toerental, en met de Multimeter aan de lambda gaf hij 0.899V aan bij een paar sprietsjes op die aansluiting.

Wellicht tijd voor vervangen dus. Geen probleem natuurlijk, maar weet iemand hier het onderdeelnummer origineel Volvo van? Zodat ik die van de week even bij de dealer zou kunnen bestellen?

En zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn probleem? Waarschijnlijk minimale kans maar toch ;-)
wpee
5th Gear member

ja, dat kan ermee te maken hebben. J ezuigt valse lucht aan hierdoor, dus er komt meer lucht nar binnen dan dat de lmm meet. Wat de injectie daarbij doet is altijd de vraag, als hij regelt op lambda (als die werkt) dan komt het wel goed.
Regelingen van stationair kunnen wel danig de mist in gaan.

Nieuwe erop, geen lekken accepteren. Je hebt wel gelijk, je zoekt het daar neit zo gauw. Ik denk dat je er alle passende slangen op kan steken. Ook van automaterialen zaak.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Iroll
6th Gear member

ja, dat kan ermee te maken hebben. J ezuigt valse lucht aan hierdoor, dus er komt meer lucht nar binnen dan dat de lmm meet.
In de 400 serie hebben alleen de turbo's een lmm. De overige injecties hebben een MAP sensor. Maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Voor de inhoud van het verhaal maakt het niet veel uit.
Broabander
4th Gear member

Nou dan staat er nu als eerste op de planning:

- Originele kvs temp sensor halen bij de dealer (onderdeelnummer zoeken) en vervangen
- Originele rembekrachtigerslang halen (ook hier onderdeelnummer nodig) en vervangen
- Mano/'druk'meter halen en benzinedruk meten

Voor dat laatste toch nog wat vragen:

Met een oliedrukmeter, kan ik die direct op de Benzine aanvoerslang naar de injector aansluiten en dan proberen te starten en de druk nameten tegelijk?

En welke druk zou ik daar dan moeten meten? De 1 bar die de 'systeemdruk' hoort te zijn of de 3 bar die naar ik meen van de brandstofpomp af komt?

Ik kom er namelijk niet helemaal uit adhv het Fenix PDF en searches hier en via google.
Iroll
6th Gear member

Onderdeelnr v.d. slang staat op de slang als het goed is.
kvs sensor eerst doormeten, zonde geld om op de bonnefooi te gaan vervangen, zie B18U manual voor gegevens. Meet bij diverse kv temperaturen zodat je weet hoe de sensor zich gedraagd. Maar ik denk niet dat die het probleem is, dan zou de auto ws ook slecht starten met warme motor.
Er staat op de skydrive ook het Duitse B18U fenix manual. Is groep 2 (23). Die is wat duidelijker voor jou als de algemene fenix denk ik.
Broabander
4th Gear member

Vandaag even naar de dealer gereden, nieuwe slang voor bij de rembekrachtiger gehaald.

Wilde preventief de luchttemperatuursensor ook maar vervangen, maar die was niet meer leverbaar, onderdeelnummer hebben ze opgezocht in 't systeem maar niet te vinden.

Ook brandstofdrukregelaar konden ze niet vinden (mocht de drukregelaar kapot zijn) en staat in VADIS alleen maar als 'diaphragm kit' en niet als 'pressure regulator' ofzo. Geen onderdeelnummer bij.

Kvs sensor leek inderdaad goed te zijn na nameten.

Heb ook bij de diverse bouwmarkten gekeken voor een mano/drukmeter, nergens te vinden... Enig idee waar ik die zou kunnen halen?
Iroll
6th Gear member

Ik denk dat je goedkoper uitbent als je even een garage vraagt om de druk op te meten. Zonde om voor een keer meten een meter aan te gaan schaffen.
Die kit zou betekenen dat de regelaar te reviseren is. Maar geen idee hoe of wat! Drukregelaar kan je trouwens ook een universele voor tussen zetten. Maar ze gaan zelden stuk, dus dat zal wel meevallen allemaal..
Broabander
4th Gear member

Nou, vandaag de rembekrachtigerslang vervangen, in ieder geval nog geen gek gedrag meer gehad met in de toeren blijven hangen bij koppeling in en afremmen. Qua stationair toerental heeft het geen gevolgen gehad, nog steeds rond de 1000 toeren stationair.

Inderdaad, als die kit leverbaar was had ik die gewoon gehaald, alles wat ik uit kan sluiten is meegenomen. Ben nu op het punt: honderdje meer interesseert me niet, dat bespaar ik straks in een maand aan benzine (25-30K km per jaar)

Maar ik ga volgende week dan even bellen voor een afspraak bij de dealer voor het nameten van de druk.
erik-hakkers
2nd Gear member

remmenreiniger vreet rubber he!
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
Broabander
4th Gear member

Wees maar niet bang, ik hou me in hoor ;-)

Wat ik net (voor het weekend en na het weekend) merkte bij het tanken was weer iets vreemds. Naast dat ik gewoon een vacuum in de tank heb na rijden (maar dit hoort meen ik?) was de tank aan het 'klokken' toen ik er benzine in gooide. Dit was zowel na afgelopen vrijdag (van 1/4e ->volgetankt) en net een uurtje geleden (1/4e -> halfvol). En dit was niet tijdens het tanken (misschien ook maar hoorde ik het niet) maar erna, toen ik de slang terug hing. Het klonkt alsof de tank dus net zoals een cola fles die je omkieperd in de wasbak, de lucht die erin moet om hem leeg te laten lopen. Maar daar is de ontluchting toch in principe voor, om dat soepel te laten gaan?
Iroll
6th Gear member

Er heerst geen vacuum in de tank als je de dop losdraait, maar overdruk. En dat klokken bij het tanken is niets verontrustends, gewoon lucht die ontsnapt. Kan bijv. komen omdat je het vulpistool ver in de opening hebt geduwt zodat de lucht er moeilijker langs kan ontsnappen.
Broabander
4th Gear member

Nog een paar dingetjes die ik getest had:

Gasklep & huis is trouwens brandschoon. Witte doek overheen gehaald, zowat nog geen spikkeltje.

Injector gaat bij meten aan de ECU stekker en contact aan eerst een milliseconde naar 1.1V en daarna naar 0.7V (opgegeven waarde volgens Fenix systeem)

Benzinedruk heb ik nog niet kunnen (laten) meten (drukdrukdruk!)

Probleem is sinds kort (al een week, maar wachtte bijv. schoonmaken van gasklep ff af) het even af) dat hij ook bij loslaten van het gas en intrappen vd koppeling ver terugzakt in de toeren, naar 4-500 toeren. Dit doet hij echter niet elke keer, en het is niet echt te voorspellen wanneer wel en wanneer niet, volledig 'at random'. Dit doet hij vrijwel alleen bij warme motor. Bij koude motor blijft hij bij intrappen van de koppeling eerder te hoog lopen totdat ik stil sta, dan zakt hij goed terug naar stationair. (in mijn geval +/- 1000 toeren dus 150-200 toeren te hoog). Ook lijkt het alsof hij sinds kort 'pendelt' bij een koude start. Daarmee bedoel ik dat hij de eerste 20 seconden na de start met gas erop wat schommelt in de toeren, dus als ik achteruit steek, mijn parkeerplaats af, moet ik wat extra gas geven om niet af te laten slaan. Pendelt ongeveer 1000 toeren heen en weer, dus gas op 1800 toeren zetten bij achteruit gaan betekent 800-1800 toeren. Maar dit is dus echt alleen de eerste 15-20 seconden! Zet ik eerst de motor aan ( stationair precies 1000) en doe ik m'n riem om en stel ik effe de radio in en raampje omlaag dan heb ik nergens last van!

Zou dit aan het de stappenmotor liggen? Ik heb in ieder geval even de massa aan het blok gecheckt, en gekeken of hij beter loopt met stekker naar de stappenmotor los. Dit was toch degene aan de zijkant v het 'injectorhuis', een zwarte stekker aan de kant van de benzinetoevoer-en retourleiding? Die had ik losgehaald en toen ging hij volgens mij in noodloop, 1600 toeren en lambda lampje aan. Stekker vast was weer prima.
Broabander
4th Gear member

Pendelen is inmiddels weg, géén idee wat het nou was, maar ik ben blij want vond het bloedirritant. Heb een tankje BP ultimate erin geknikkerd en toen deed hij het niet meer. Misschien slechte benzine van de witte pomp.

Terugvallen in de toeren is nog wel.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”