"Beschaafd" rijgedrag

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Schorpioen
5th Gear member

sgt.flippy schreef: Je moest maar eens naar dezelfde plek gaan, 100 km verderop, met het verschil dat jij misschien op tijd op een afspraak moet zijn, en hij niet.

Hoe vaak zit jij eigenlijk op de baan trouwens? Het lijkt me dat mensen die in zulke dingen geen problemen zien, gewoon niet vaak op de baan zitten en nooit ergens op tijd moeten zijn, MET een strak tijdschema.
Weleens gehoord van een goede planning maken en rekening houden met de drukte op de weg?
Als het schema te krap is, andere afspraken maken. Verloren tijd haal je namelijk niet in en door gehaast en gestrest de weg op de gaan kun je alleen maar ongelukken veroorzaken met als gevolg dat het nog later gaat worden.
sgt.flippy schreef:Ander voorbeeld: je staat voor een rood licht, om links af te slaan, maar deze werkt met een elektronische lus en ziet jou niet staan, hij is defect. Resultaat: na 3x groen in alle richtingen, sta jij nog altijd voor het rood.
Laat me raden, jij blijft staan tot hij groen word? En we hebben uit dit topic al geleerd dat je niet meer van richting mag veranderen...
Inderdaad even wachten. Verkeerslichten werken volgens een vast schema die onderbroken kan worden door lussen in het wegdek.
Ook bij storingen in de lussen pakt hij echter toch alle richtingen een keer mee. Kan dan weleens gebeuren dat je "beurt" 3x voorbij gaat. Jammer dan.
sgt.flippy schreef:Nood breekt wet, een idioot die niet naar rechts gaat, is nood.
Ook hier breekt nood geen wet. Zoals ik al eerder schreef. Als je ergens heen moet neem de tijd. Er is al gestres genoeg op de wegen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Goh, loopt dit topic nog? #-o
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Broabander
4th Gear member

Die lussen zijn soms echt kapot hoor. Heb wel eens een kwartier voor rood staan wachten voor rechtdoor op een voorrangsweg (!) met een flitspaal ernaast. Paar keer heen en weer gerold, uiteindelijk (haast) maar door rood gereden, nooit meer wat van gehoord.
sgt.flippy
2nd Gear member

Het bewuste licht is eentje waar ik praktisch dagelijks passeer, ik weet heus wel dat er na 3 groen schakelingen naast me iets niet klopt.

Daarbij, als jij doorrijd op het moment dat het naast jou groen word, en er zijn geen tegenliggers, zal er niemand plots in jou knallen, tenzij ze ook door het rood gaan uiteraard.

Ik denk echt dat jij gewoon geen gevoel voor realiteit hebt. Dus als jij voor een dergelijk licht staat, jij staat er volgende week nog als niemand je komt redden, kom op man, haal je kop uit je kont..

En in het geval van taxi chauffeurs, is het geen kwestie van neem je tijd om ergens te geraken. Ik heb het nog al gezegd, ergens op tijd zijn is voor ons van belang voor het miezerige loontje dat we al maar hebben. Ik rij zelden te snel, maar ik wil wel vlot kunnen doorrijden.

125000 km per jaar zegt niets, waarschijnlijk maalde je deze af op de autosnelweg. Dan denk ik dat ik met men 75000 km per jaar, in en rond de stad meer zal meemaken dan jij en in gevaarlijkere situaties terecht kom.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Zoals Schorpioen zegt, verkeerslichten werken (vaak) met een vast programma. In dat vaste programma krijgt hij info van de lussen, als die allemaal 'vol' zijn neemt hij dat vaste programma, met uitzondering van VETAG lussen, dus kunnen de cyclus onderbreken.
Als het rustiger wordt, geeft hij normaal gesproken geen groen aan een rijbaan waar geen auto staat, ook al is dat wel zijn volgorde.
Helemaal mooi is het als hij alles op rood zet, en zodra er een lus actief wordt springt hij direct op groen.
Ik heb ze op school geprogrammeerd (in het klein dan), en die dingen zijn echt goed te programmeren. Het gebeurd alleen niet overal, en normale stervelingen zien er al helemaal geen logica in.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Voor de buschauffeur is het inderdaad geweldig. Maar voor de sterveling die in 't Stad met zijn auto staat te wachten voor de VRI, groen krijgt en die twee auto's voor hem door ziet rijden maar zelf op de ho-ijzers mag omdat er een bus met vetag kruist en de fasering in de warre schopt, is dat toch enigszins een hoge mate van irritatie. Helemaal als de VRI zijn cyclus vervolgens van voren af aan begint.

Maar: ons trucje was altijd om achter of voor een bus te gaan hangen en via de busroute's van A naar B te rijden. In dat geval dus dank aan de vetag.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
NOS
7th Gear member

Of je gaat met de bus de stad in :)
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Achter een bus heeft weinig zin, als de bus zich weer afmeld gooit 'ie hem weer op rood. Voor een bus rijden werkt beter :P
En bussen onderbreken nooit de cyclus, hulpdiensten wel.
En ja, ik erger me zelf ook groen en geel aan VRI's, als ik met de auto de stad in ga.
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Relax man. Dat doen ze in Kingston Town ook ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Richo
4th Gear member

JeroenSpock schreef:Zoals Schorpioen zegt, verkeerslichten werken (vaak) met een vast programma. In dat vaste programma krijgt hij info van de lussen, als die allemaal 'vol' zijn neemt hij dat vaste programma, met uitzondering van VETAG lussen, dus kunnen de cyclus onderbreken.
Als het rustiger wordt, geeft hij normaal gesproken geen groen aan een rijbaan waar geen auto staat, ook al is dat wel zijn volgorde.
Helemaal mooi is het als hij alles op rood zet, en zodra er een lus actief wordt springt hij direct op groen.
Ik heb ze op school geprogrammeerd (in het klein dan), en die dingen zijn echt goed te programmeren. Het gebeurd alleen niet overal, en normale stervelingen zien er al helemaal geen logica in.
kan je dan meteen ff een paar verkeers lichten opnieuw doen? Die dingen werken nooit fatsoenlijk als ik vroege of nachtdienst heb..... timing is slecht of lus prioriteit werkt niet :razz:

ben het eens met een aantal dat een goede planning alles is en op tijd vertrekken een groot verschil is, trek altijd een kwartier extra uit binnen de provincie als ik ergens heen ga en buiten zelfs tot een half uur. In die tijd kan ik nog ergens even wat drinken of sigaretje roken (als ik tijd over heb natuurlijk)
Natuurlijk heb ik geen ervaring met de heren taxi chauffeurs. Aantal km's die ik maak is ook niet noemenswaardig als ik het zo zie.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Helaas, ik ben niet verder gegaan met programmeren van PLC's en robotarmen. Ik ben gaan doen wat ik leuk vind.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”