basiscursus geartronic

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

In onze V70 hebben wij een geatronic automaat.
Nu is dit onze eerste auto met automaat...dus... een basiscursus automaat is zeer gewenst...

in ieder geval in de stand N.

Wanneer gebruik je die stand? Tot op heden hebben we alles gebruikt m.u.v. N.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in N staat hij vrij (maar krijg je je sleutel niet uit het contact) je kunt hem dan handmatig verplaatsen (duwen ofzo)
Volvo for life
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

dank je wel!

wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

jeansimon schreef:dank je wel!

wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
nee, het is een neutrale positie tussen de R en de D
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

jeansimon schreef:dank je wel!

wat voor nut heeft vrij? Als je in de file staat ofzo?
starten doe je toch in de N-stand? :oops:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Starten kan in P, daar staat hij in als je de auto ontsluit, het kan uiteraard ook in N maar dat is niet de functie van N
Volvo for life
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In welke andere stand zou je het willen proberen?

Lijkt mij persoonlijk de enige juiste versnelling om in te slepen bij een automaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

VolvoXC70 schreef:Mag je de auto slepen in de N??
nee
Volvo for life
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Of natuurlijk bij stilstaand verkeer, zoals rood stoplicht dat al een hele tijd op rood staat, of voor een geopende brug en hte is heel warm[airco] maar natuurlijk ook voor een spoorweg overgang.
Bij al deze dingen kan hij in de N
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21548
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een automaat van Volvo mag je nooit slepen, enkele uitzonderingen daar gelaten (een paar kilometer en niet harder dan 30 km/h), tenzij je de aandrijfassen verwijderd. Je hebt namelijk geen olie-beweging in de automaat.

Een Mercedes-automaat mag wel gesleept worden omdat de inwendige oliepomp aangedreven wordt door de uitgaande as naar de aangedreven wielen. En dat is een van de grootste verschillen tussen beide merken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan was ik daarmee in de war, laatst een Mercedes automaat gesleept en dat was totaal geen probleem in z'n N
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

De "N" gebruik ik als ik wat moet wachten in de file of voor een verkeerslicht, of als m'n vrouw weer even moet pinnen... dan hoef ik m'n poot niet voortdurend op de rem te houden. "G" zit dan te ver weg..
En verder: RTFM... :-D
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Starten doe ik altijd in de P. De N gebruik ik enkel als ik lang sta te wachten voor stoplicht of in de file en als ik de auto in de garage een stukje weg wil duwen verder niet

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als ik lang sta te wachten, zet ik hem niet in N omdat de oliepomp van de bak dan niet draait.
Gebruikersavatar
Hoeked
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2011 - 20:51
Locatie: Zwolle

En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

M@rcel schreef:Als ik lang sta te wachten, zet ik hem niet in N omdat de oliepomp van de bak dan niet draait.
Maakt dat veel uit dan, bij een stationair toerental en geen verder belasting?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Hoeked schreef:En dan nog even dit: Voor het behoud van de achterremschijven is het ook handig de N-stand te gebruiken als je bijv. net van de snelweg af bent komen vliegen en onderaan de afrit voor het stoplicht moet wachten. Op de plek waar de remblokken de remschijf vast hebben (als je in D de rem vast blijft houden) kan de opgebouwde remwarmte niet weg waardoor de schijven krom kunnen trekken. Als je niet bij elke keer remmen op een massage zit te wachten zijn kromme schijven zeer hinderlijk.
Stoppen met voldoende afstand en steeds een stukje verder laten rollen door je voet van de rem te halen voorkomt ook kromme schijven.
Gebruikersavatar
Hoeked
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2011 - 20:51
Locatie: Zwolle

Klopt! Totdat je iemand bij je hebt die snel last heeft van wagenziekte. Anders is de handrem ook nog een optie. Die werkt namelijk niet op de remblokken maar heeft aparte remsigmenenten in ouderwetse remtrommelvorm.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11743
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Als je door een automatische wasstraat wordt getrokken moet je hem ook in de "N" stand zetten.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”