Handrem remt niet voldoende meer.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Al jaren geen problemen met de handrem van m'n V40 ondervonden. Maar nu wil de handrem niet echt 100% meer remmen. De hendel van de handrem in de auto staat ook helemaal maximaal aangetrokken, en behoorlijk verticaal dus.
Kan ik dit zelf afstellen, of is hier meer aan de hand?
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

- Handremkabel zou gesteld kunnen worden. Hoe? Geen idee.

- handremschoentjes versleten, ook hier geen idee hoe te vervangen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het is tijd voor nieuwe remschoenen. Wat er nu zit is verrot, vergaan, versleten en/of plechtig overleden. Ten spoedigste repareren (door u zelve of een garagist)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Remschoenen?! S40 heeft schijven en blokken achter, welke ook gebruikt worden de handrem.

Ik weet niet wel jaar deze auto komt, maar bij mijn fase 1 heb ik frequent last gehad van 'hangende' handrem. Als ik de handrem liet zakken, bleef deze geactiveerd. Nieuwe cilinders waren de oplossing (vrij goedkoop bij de dealer).

Stellen kun je zelf ook.

P.s. Texel...! Ik ben JALOERS op je.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Heb bij mijn vorige S40 (fase 1) es een paar fotos gemaakt;

Me remmen achter liepen een beetje aan, dus ook gemaakt:

Je begint met het verwijderen van je wiel. Vervolgens draai je de twee bouten los van de klauw. Als je goed kijkt, zie je dat de onderste is losgedraaid. Deze moet je helemaal losdraaien. Hierboven zit dezelfde bout. Als je alleen de blokken wilt vervangen draai je deze alleen los, zodat je de klauw naar boven toe kunt kantelen. Zodoende kun je de oude blokken verwijderen en de nieuwe plaatsen.

Afbeelding

Als je beide bouten losdraait kun je de hele klauw wegpakken, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu moet je de 'zadels' waar de blokken in rusten goed schoenmaken. Ook de zuiger die tegen de blokken drukt moet je schoonmaken. Ga je ook de schijven vervangen, dan moet je ook de beugel waarop de remklauw gemonteerd zit verwijderen.

Dus; Schijf vervangen is die beugel EN de klauw losmaken (voor schijf vervangen lees door)
Blokken vervangen alleen de klauw losmaken, of zoals hierboven beschreven, kantellen


Afbeelding

Afbeelding

Op deze beugel zitten bussen (2x) voor de remklauw & -blokken. Als deze vastzitten, kan het zijn dat de blokken tegen de schijf aangedrukt blijven omdat ze niet meer terug kunnen naar de 'rustpositie'. Controleer dus even of de bussen soepel bewegen. Is dit niet geval met je een revisiesetje kopen OF, de stofhoesjes losmaken en een zwik vet erin spuiten / wrijven en het weer gangbaar maken.

Afbeelding

Nu die beugel weg is, draai je 1 of 2 schroeven los op de remschijf (zie onderstaande foto). Nu kan je de schijf eraf pakken en vervangen. P.s. deze foto is geen goed voorbeeld omdat de hele remmerij er nog op zit, maar je kunt hier goed de schroef van de schijf op zien!

Afbeelding

Nu plaats je de nieuwe schijf en monteer je de beugel weer. Vet nu de remklauw in daar waar de blokken in contact komen met de klauw:


De beugel:

Afbeelding

De klauw:

Afbeelding

Doe hetzelfde op de blokjes, daar waar de klauw de blokken gaat raken:

Afbeelding

Monteer nu alles weer;

-Eerst de beugel met twee bouten

Afbeelding

-Plaats de blokken
-Plaats de klauw en draai deze met twee bouten vast

Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Handrem idem;

De tunnel:

Afbeelding

Verwijder de inleg, hieronder zit een schroef:

Afbeelding

Verwijder de asbak achter, hieronder zitten twee schroeven:

Afbeelding

Pak de tunnel weg:

Afbeelding

Draai nu deze bout net zolang aan tot je het gevoel hebt dat de handrem strak aan te trekken is:

Afbeelding

Let erop dat het blok, waarin de 2 kabels samenkomen (welke dus naar je remmen gaan achter), recht staat, en niet meer naar een zijde, als naar de ander. Dit kan een indicatie zijn van vastzitttende remmerij of versleten blokken / schijven.
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Inmiddels is de auto terug uit de garage, en is de handrem bijgesteld. Daarnaast bleek dat 1 remklauw vastzat. Deze is weer gangbaar gemaakt, maar met een opmerking van de garageman dat er redelijke kans is dat dit euvel toch weer terugkomt. Dan moet de klauw vervangen worden.
Dit zou volgens de garage een relatief dure reparatie zijn. Heeft iemand enig idee hoeveel dit me zou kosten?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Remtang kost nieuw 145 euro br ex btw van Hitec
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Dat zal inclusief monteren bij de garage wel het dubbele worden denk?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Niks te danken.
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Razende Roeland,

Ja.. dat kost je om precies te zijn 687,82 euro bij de volvo dealer..
Heb precies hetzelfde probleem gehad.. steeds werd alles schoongemaakt en gangbaar gemaakt.. op een gegeven moment was ik klaar met het blijven hangen van of de remklauw of dat ik mijn handrem volledig moest aantrekken wilde hij een beetje functioneren..

Beide remklauwen achter vervangen (ruil gereviseerd) en sindsdien geen problemen meer gehad
V50 D5 GT edition II
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dan ben je flink opgelicht.
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Uh ja dat vond ik ook! en denk dat het voor de helft minder ook nog wel had gekund.. maar goed. Auto was nu eenmaal in onderhoud daar en werd meegenomen in een onderhoudsbeurt..
V50 D5 GT edition II
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Bart jij schrijft bij een foto:

Draai nu deze bout net zolang aan tot je het gevoel hebt dat de handrem strak aan te trekken is:

Ik zie zoveel bouten,welke bedoel je?
alvast mijn dank voor de reactie.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

de zon schijnt er op.Wat voor bout is dat Ringsleutel 13?
Kan het niet echt goed zien.
En dan gewoon met de klok mee draaien oftwel indraaien Bart?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”