Al jaren geen problemen met de handrem van m'n V40 ondervonden. Maar nu wil de handrem niet echt 100% meer remmen. De hendel van de handrem in de auto staat ook helemaal maximaal aangetrokken, en behoorlijk verticaal dus.
Kan ik dit zelf afstellen, of is hier meer aan de hand?
Handrem remt niet voldoende meer.
-
- 1st Gear member
-
- 4th Gear member
- Handremkabel zou gesteld kunnen worden. Hoe? Geen idee.
- handremschoentjes versleten, ook hier geen idee hoe te vervangen
- handremschoentjes versleten, ook hier geen idee hoe te vervangen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Het is tijd voor nieuwe remschoenen. Wat er nu zit is verrot, vergaan, versleten en/of plechtig overleden. Ten spoedigste repareren (door u zelve of een garagist)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
Remschoenen?! S40 heeft schijven en blokken achter, welke ook gebruikt worden de handrem.
Ik weet niet wel jaar deze auto komt, maar bij mijn fase 1 heb ik frequent last gehad van 'hangende' handrem. Als ik de handrem liet zakken, bleef deze geactiveerd. Nieuwe cilinders waren de oplossing (vrij goedkoop bij de dealer).
Stellen kun je zelf ook.
P.s. Texel...! Ik ben JALOERS op je.
Ik weet niet wel jaar deze auto komt, maar bij mijn fase 1 heb ik frequent last gehad van 'hangende' handrem. Als ik de handrem liet zakken, bleef deze geactiveerd. Nieuwe cilinders waren de oplossing (vrij goedkoop bij de dealer).
Stellen kun je zelf ook.
P.s. Texel...! Ik ben JALOERS op je.
-
- 5th Gear member
Heb bij mijn vorige S40 (fase 1) es een paar fotos gemaakt;
Me remmen achter liepen een beetje aan, dus ook gemaakt:
Je begint met het verwijderen van je wiel. Vervolgens draai je de twee bouten los van de klauw. Als je goed kijkt, zie je dat de onderste is losgedraaid. Deze moet je helemaal losdraaien. Hierboven zit dezelfde bout. Als je alleen de blokken wilt vervangen draai je deze alleen los, zodat je de klauw naar boven toe kunt kantelen. Zodoende kun je de oude blokken verwijderen en de nieuwe plaatsen.

Als je beide bouten losdraait kun je de hele klauw wegpakken, dat ziet er zo uit:

Nu moet je de 'zadels' waar de blokken in rusten goed schoenmaken. Ook de zuiger die tegen de blokken drukt moet je schoonmaken. Ga je ook de schijven vervangen, dan moet je ook de beugel waarop de remklauw gemonteerd zit verwijderen.
Dus; Schijf vervangen is die beugel EN de klauw losmaken (voor schijf vervangen lees door)
Blokken vervangen alleen de klauw losmaken, of zoals hierboven beschreven, kantellen

Op deze beugel zitten bussen (2x) voor de remklauw & -blokken. Als deze vastzitten, kan het zijn dat de blokken tegen de schijf aangedrukt blijven omdat ze niet meer terug kunnen naar de 'rustpositie'. Controleer dus even of de bussen soepel bewegen. Is dit niet geval met je een revisiesetje kopen OF, de stofhoesjes losmaken en een zwik vet erin spuiten / wrijven en het weer gangbaar maken.

Nu die beugel weg is, draai je 1 of 2 schroeven los op de remschijf (zie onderstaande foto). Nu kan je de schijf eraf pakken en vervangen. P.s. deze foto is geen goed voorbeeld omdat de hele remmerij er nog op zit, maar je kunt hier goed de schroef van de schijf op zien!

Nu plaats je de nieuwe schijf en monteer je de beugel weer. Vet nu de remklauw in daar waar de blokken in contact komen met de klauw:
De beugel:

De klauw:

Doe hetzelfde op de blokjes, daar waar de klauw de blokken gaat raken:

Monteer nu alles weer;
-Eerst de beugel met twee bouten

-Plaats de blokken
-Plaats de klauw en draai deze met twee bouten vast

Me remmen achter liepen een beetje aan, dus ook gemaakt:
Je begint met het verwijderen van je wiel. Vervolgens draai je de twee bouten los van de klauw. Als je goed kijkt, zie je dat de onderste is losgedraaid. Deze moet je helemaal losdraaien. Hierboven zit dezelfde bout. Als je alleen de blokken wilt vervangen draai je deze alleen los, zodat je de klauw naar boven toe kunt kantelen. Zodoende kun je de oude blokken verwijderen en de nieuwe plaatsen.

Als je beide bouten losdraait kun je de hele klauw wegpakken, dat ziet er zo uit:

Nu moet je de 'zadels' waar de blokken in rusten goed schoenmaken. Ook de zuiger die tegen de blokken drukt moet je schoonmaken. Ga je ook de schijven vervangen, dan moet je ook de beugel waarop de remklauw gemonteerd zit verwijderen.
Dus; Schijf vervangen is die beugel EN de klauw losmaken (voor schijf vervangen lees door)
Blokken vervangen alleen de klauw losmaken, of zoals hierboven beschreven, kantellen

Op deze beugel zitten bussen (2x) voor de remklauw & -blokken. Als deze vastzitten, kan het zijn dat de blokken tegen de schijf aangedrukt blijven omdat ze niet meer terug kunnen naar de 'rustpositie'. Controleer dus even of de bussen soepel bewegen. Is dit niet geval met je een revisiesetje kopen OF, de stofhoesjes losmaken en een zwik vet erin spuiten / wrijven en het weer gangbaar maken.

Nu die beugel weg is, draai je 1 of 2 schroeven los op de remschijf (zie onderstaande foto). Nu kan je de schijf eraf pakken en vervangen. P.s. deze foto is geen goed voorbeeld omdat de hele remmerij er nog op zit, maar je kunt hier goed de schroef van de schijf op zien!

Nu plaats je de nieuwe schijf en monteer je de beugel weer. Vet nu de remklauw in daar waar de blokken in contact komen met de klauw:
De beugel:

De klauw:

Doe hetzelfde op de blokjes, daar waar de klauw de blokken gaat raken:

Monteer nu alles weer;
-Eerst de beugel met twee bouten

-Plaats de blokken
-Plaats de klauw en draai deze met twee bouten vast

-
- 5th Gear member
Handrem idem;
De tunnel:

Verwijder de inleg, hieronder zit een schroef:

Verwijder de asbak achter, hieronder zitten twee schroeven:

Pak de tunnel weg:

Draai nu deze bout net zolang aan tot je het gevoel hebt dat de handrem strak aan te trekken is:

Let erop dat het blok, waarin de 2 kabels samenkomen (welke dus naar je remmen gaan achter), recht staat, en niet meer naar een zijde, als naar de ander. Dit kan een indicatie zijn van vastzitttende remmerij of versleten blokken / schijven.
De tunnel:

Verwijder de inleg, hieronder zit een schroef:

Verwijder de asbak achter, hieronder zitten twee schroeven:

Pak de tunnel weg:

Draai nu deze bout net zolang aan tot je het gevoel hebt dat de handrem strak aan te trekken is:

Let erop dat het blok, waarin de 2 kabels samenkomen (welke dus naar je remmen gaan achter), recht staat, en niet meer naar een zijde, als naar de ander. Dit kan een indicatie zijn van vastzitttende remmerij of versleten blokken / schijven.
-
- 1st Gear member
Inmiddels is de auto terug uit de garage, en is de handrem bijgesteld. Daarnaast bleek dat 1 remklauw vastzat. Deze is weer gangbaar gemaakt, maar met een opmerking van de garageman dat er redelijke kans is dat dit euvel toch weer terugkomt. Dan moet de klauw vervangen worden.
Dit zou volgens de garage een relatief dure reparatie zijn. Heeft iemand enig idee hoeveel dit me zou kosten?
Dit zou volgens de garage een relatief dure reparatie zijn. Heeft iemand enig idee hoeveel dit me zou kosten?
-
- 7th Gear member
Remtang kost nieuw 145 euro br ex btw van Hitec
-
- 1st Gear member
Dat zal inclusief monteren bij de garage wel het dubbele worden denk?
-
- 5th Gear member
Niks te danken.
-
- 2nd Gear member
Razende Roeland,
Ja.. dat kost je om precies te zijn 687,82 euro bij de volvo dealer..
Heb precies hetzelfde probleem gehad.. steeds werd alles schoongemaakt en gangbaar gemaakt.. op een gegeven moment was ik klaar met het blijven hangen van of de remklauw of dat ik mijn handrem volledig moest aantrekken wilde hij een beetje functioneren..
Beide remklauwen achter vervangen (ruil gereviseerd) en sindsdien geen problemen meer gehad
Ja.. dat kost je om precies te zijn 687,82 euro bij de volvo dealer..
Heb precies hetzelfde probleem gehad.. steeds werd alles schoongemaakt en gangbaar gemaakt.. op een gegeven moment was ik klaar met het blijven hangen van of de remklauw of dat ik mijn handrem volledig moest aantrekken wilde hij een beetje functioneren..
Beide remklauwen achter vervangen (ruil gereviseerd) en sindsdien geen problemen meer gehad
V50 D5 GT edition II
-
- 5th Gear member
Dan ben je flink opgelicht.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bart jij schrijft bij een foto:
Ik zie zoveel bouten,welke bedoel je?
alvast mijn dank voor de reactie.
Ik zie zoveel bouten,welke bedoel je?
alvast mijn dank voor de reactie.
-
- 5th Gear member
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
de zon schijnt er op.Wat voor bout is dat Ringsleutel 13?
Kan het niet echt goed zien.
En dan gewoon met de klok mee draaien oftwel indraaien Bart?
Kan het niet echt goed zien.
En dan gewoon met de klok mee draaien oftwel indraaien Bart?