S60 met nivomat en nivomatveren staat erg hoog

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Vandaag lekker bezig geweest. Eerst auto even laten keuren, toen auto op de brug laten staan om de adaptors te plaatsen. Even uitzoeken wat de beste manier is, maar het op met wat garagegereedschap prima te doen.

Allereerst heb ik de demper aan de onderkant losgehaald. Auto weer laten zakken, toen zag ik dat de achterkant al een stuk lager stond. Conclusie; de hoogte werd bepaald door de nivomats. (En ja, de rubber stofhoes schoof wat omhoog maar zit inmiddels weer op zijn plek)

Afbeelding

Daarna gekeken wat de beste manier van plaatsen was. Ik besloot om de demper eerst helemaal te verwijderen, achteraf had het makkelijker gekund.
De draagarm bevestigingspunten even schoonborstelen met een ijzerborstel.

Afbeelding

Toen de adaptors geplaatst. Ging op zich best prima, af en toe wat duwen en trekken om e.e.a. op zijn plaats te krijgen. Het ziet er allemaal stevig uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen de auto weer op z'n pootjes stond even gemeten: inderdaad (krap) 20mm lager. De bevestiging is 35mm omlaag gegaan, de carrosserie zelf 20mm. We kunnen dus concluderen dat de hoogte nu bepaald wordt door de combinatie nivomat en veren.

Ik heb helaas geen foto van de auto, want het was inmiddels al bijna donker. Die houden jullie tegoed. Wel is de auto nu mooi in evenwicht, voor en achter. Ik ga er voorlopig zo mee rijden en kijken of ik tevreden blijf :wink:
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Doeke Dobma schreef:

Toen de auto weer op z'n pootjes stond even gemeten: inderdaad (krap) 20mm lager. De bevestiging is 35mm omlaag gegaan, de carrosserie zelf 20mm. We kunnen dus concluderen dat de hoogte nu bepaald wordt door de combinatie nivomat en veren.
dat van die hoogte had ik je vtv wel kunnen vertellen[zie vorige bericht van mij]
maar ik dacht,daar komt hij vanzelf wel achter NA montage.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ach, ik ben af en toe een beetje koppig :wink:
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

geeft niks,een beetje koppig is wel gezond.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

De constructie is iets aangepast lijkt wel. Deze is simpeler te monteren

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Mooi dat je alle foto's hebt geplaatst. Zo wordt het erg duidelijk uitgelegd door je.

Ben uiteraard erg benieuwd naar het resultaat en de foto's.

Mooie auto trouwens zo te zien op de foto's. Maar de velgen? Winter en zomerset?
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Euhm de laatste foto's zijn genomen in een garage, dat is denk ik een bandensetje voor een klant. Ik heb zelf 17 tethys en voor de winter 15 inch staal.

Ik vind de adaptors persoonlijk mooier afgewerkt dan die van de SAM set. Het is bijna jammer dat ze onder de auto zitten, zie je er niets van;) Of het qua stevigheid/duurzaamheid iets uitmaakt durf ik niet te zeggen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting. De werkhoogte van de nivomats is 35 mm omlaag gekomen, en dat betekent gewoon dat de auto 35 mm omlaag gaat. Omdat je nu iets te hoge veren hebt wordt de hoogte bepaald door de veren en niet door de dempers. Pas als je de werkhoogte van de nivomats hebt bereikt nemen deze het over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

edraket schreef:De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting.
Hier had ik zelf nog niet aan gedacht, maar je hebt helaas gelijk. Ik heb het vanavond even getest. Ik heb in 'koude toestand' een gewicht van ca 176kg in de kofferruimte gelegd. De achterzijd hing gelijk behoorlijk door de veren. Prima, dacht ik, als ie maar omhoog komt tijdens het rijden. Helaas was dit niet zo, sterker nog, hij zakte nog iets verder in. Dit vind ik erg jammer, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kan ik de gewone dempers ook wel weer monteren.

Ik heb de afgelopen tijd en zonet bij het testen wat maten opgenomen.

Hoogte nivomat 'origineel', van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links krap 40 cm, rechts ruim 40cm
- 'opgepompt', links 40cm, rechts 40,5cm (zakken dus vrijwel niet, vast vanwege nieuwigheid)

Hoogte nivomat mét adaptor, zonder belading, van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links 37,5 cm, rechts 38cm
- actief (zonder belading), links 38 cm, rechts 38,5 cm (verlaging dus idd 20mm)

Hoogte nivomat mét adaptor, belading 176kg, van hart velg tot wielkastrand:
- in rust, links 34,5 cm, rechts 35 cm
- actief, links 33,5 cm, rechts 34 cm

Ik weet het niet meer. Zonder adaptor 40,5cm zou met adaptor 37cm betekenen, 35mm lager. De veren drukken hem dus weer 1,5cm omhoog naar een hoogte van 38,5cm. Bij belading zou de nivomat ervoor moeten zorgen dat de hoogte nooit onder de 37 cm zou moeten komen(35mm), maar hij zakt wel tot 34 cm. Of is 176kg in de koffer gewoon to much voor de nivomats?

Wat is nu de oplossing, toch een SAM set? Hoe weet ik zeker dat ie dan niet gaat inzakken bij belading?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb je hier dan wat aan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:De auto gaat nu wel helaas omlaag bij belasting. De werkhoogte van de nivomats is 35 mm omlaag gekomen, en dat betekent gewoon dat de auto 35 mm omlaag gaat. Omdat je nu iets te hoge veren hebt wordt de hoogte bepaald door de veren en niet door de dempers. Pas als je de werkhoogte van de nivomats hebt bereikt nemen deze het over.
ook zal de auto "springerig"gaan aanvoelen bij wegdek glooiingen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:Heb je hier dan wat aan?
deze optie zou ik direkt al gekozen hebben,bij de nivomatic schokdemper
hoort nl. ook een andere veer dan bij een normale schokdemper.
dit geeft aan,hoe zorgvuldig de veer-demper kombinatie
door Volvo uitgezocht is.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Rome
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
Locatie: Gelderland

Doeke, echt, het is waar: de veren van MAD, zoals eerder al genoemd zijn ideaal. Als de auto beladen wordt, worden de veren juist stugger. zie elders op deze site, laatst foto's geplaatst bij "vakantiefoto's" van een S60 met caravan en bagage. Ligt nog steeds aardig vlak, ondanks het extra gewicht. Succes !
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Rome, het punt is dat ik 95% van de tijd onbeladen rij. Dan wil ik een mooie rijhoogte, zoals ik voorheen ook had, zonder de nivomat dempers. Echter, als ik hem wel belaad, bijv tijdens de vakantie(geen caravan), dan kan ik er slecht tegen als ie achter doorhangt. Dat is puur visueel. Met sterkere veren staat de auto onbeladen ook weer wat hoger.

Misschien dat ik de hele boel er ook wel weer onder uit klauw, en dan originele veren met knappe dempers erop. Of toch een SAM set, of toch... ach, ik weet het nog niet!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

een mooie rijhoogte is ook mogelijk met de nivomatics.
je hebt de brackets al+de nivomatic-schokdempers.
zet er een veer onder die geschikt is voor deze kombi,en je bent klaar.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2301
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

hebben die SAM mannen een website?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt precies. De normale hoogte van de nivomats is ongeveer 37,5-38 cm. Als je deze 3,5 cm verlaagt kom je precies op jouw hoogte uit. Ik denk dat 2-2,5 cm verlaging voldoende was geweest als ook de voorkant iets omlaag was gegaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Even de stoute schoenen aangetrokken. Kon voor weinig een Maxtrac(duits...) verlagingsset kopen. Een normale, bedoeld voor auto's zonder nivomat. Deze gemonteerd icm de nivomatbrackets. Dit gaf het volgende visuele effect:

Afbeelding

Hierbij is de achterkant dus weer lager dan de voorkant... zucht. Verder merk ik inderdaad dat het verlagingsveren zijn, stugger bij met name kleine oneffenheden in het wegdek. Ook zakt de achterkant bij belading nog steeds in, maar slechts een beetje, niet zoveel als met de nivomatveren icm brackets.

Eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee. Heb van een SAM-set gebruiker vernomen dat ook bij hem de achterkant inzakt bij belading. Hoewel hij dat zelf wijt aan de verouderde nivomats, denk ik dat het gewoon not done is om het te krijgen zoals ik wil.

Daarom gaat de hele handel er onder uit en komen er standaard Sachs Advantage dempers voor terug. Dan staat ie hopelijk weer zo:

Afbeelding

Want zo vind ik hem mooi!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Komt hij zonder brackets niet precies goed te staan achter? Voor is het wel oké denk ik...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”