Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik volg dit met enig genoegen, doch onze auto slaapt gewoon binnen. Overigens geen reden om af te zien van motor-verwarming.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Schorpioen
- 5th Gear member
#-o Begrijp ik het nu goed?V70/2.4D/2003 schreef:Goedemorgen koelvloeistofverwarmerliefhebbers!
Vandaag is het zaterdag en dus testdag. Sinds 08.00 uur hangt hij weer aan de stroom. De buren zullen wel gedacht hebben: "wat doet die .....zo vroeg, in badjas, nu al weer met de motorkap open bij die Volvo." Welnu, het verwarmertje even aan de 230V hangen.
Tegen 10.30 moet ik er mee aan de rit en dan heeft het geheel 2 uur en 30 minuten aan de stroom gehangen. Ben benieuwd en keep you all posted.
Moet je om de verwarmer in te schakelen, 2,5 uur voordat je wilt wegrijden, in de vrieskou en door een pak sneeuw heen naar je auto, dicht gevroren portier open zien te krijgen, motorkap open zien te krijgen om een stroomkabel aan te sluiten zodat de voorverwarmer zijn werk kan doen en je met een ontdooide auto kan wegrijden? :-k
Neuh, geef mij dan m'n diesel gevoede standkachel maar die ik vanuit m'n lekker verwamde huis een half uurtje voordat ik weg wil via m'n mobieltje kan aanzetten als het nodig is. \:D/
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- 8th Gear member
Lees het topic even door als je de tijd kan vinden, ze zijn in een testfase. Normaal gesproken doe je de stekker er 's avonds in en regelt een timer de rest.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Schorpioen
- 5th Gear member
Hoort dat gedeelte dan niet bij het testen?945i schreef:Lees het topic even door als je de tijd kan vinden, ze zijn in een testfase. Normaal gesproken doe je de stekker er 's avonds in en regelt een timer de rest.
Multivlarijders gaan overal serieus op in?
Wees maar gerust. Ik volg deze topic al een tijdje en weet waar ze mee bezig zijn.
Feit blijft dat ik een diesel standkachel fijner vindt. ( Persoonlijke mening )
Bedenk ineens het volgende.
De gemonteerde verwarmer warmt het koelsysteem op. Gaat dan ook de kachelventilator aan om het interieur te verwarmen om de ramen te ontdooien? Anders moet je dat alsnog doen voordat je weg kunt rijden.
En je hebt een verwarmd koelsysteem maar je kunt de auto niet in door dichtgevroren portieren.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.

-
- 4th Gear member
Antwoord kan ook een pagina eerder gevonden worden dus is ook niet nodig
- kuupertie
- 4th Gear member
Dat is 'm. Die heeft in de rij gestaan van 6 tot 18h.
Edit: Mooi he...dat gele tussen zwart op wit.
De auto heeft trouwens promotie gemaakt...hij is nu de auto van de bedrijfsleider.
Edit: Mooi he...dat gele tussen zwart op wit.
De auto heeft trouwens promotie gemaakt...hij is nu de auto van de bedrijfsleider.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En dan nu weer serieus en on topic:
De test van heden.
Zoals gezegd, ten behoeve van het uitvoeren van deze test stond ik vanochtend om 08.00 uur in de badjas bij het testobject, mijn V70 dus. Dat alles in Uw aller belang, leering of vermaak en met applaus van de buurvrouw want ik zie er best wel goed uit voor mijn leeftijd
Stekker aangesloten, de zegen uitgesproken en de warmte weer in. 2,5 uur later, fris onder de douche vandaan en met schone kleertjes aan, werden om 10.30 uur de navolgende waarnemingen gedaan:
1: Bij het openen van de motorkap steeg een heerlijke aangename warmte mij tegemoed.
2: Tankje van het koelwater gevoeld, het water was zeer zeker aangenaam warm, te vergelijken met de temperatuur van een heet bad.
3: Het blok voelde warm aan, van boven tot onder.
4: Oliefilterhuis idem dito
5: Stand temperatuurmeter ongewijzigd ten aanzien van eerdere waarnemingen, ook het gedrag van de temperatuurmeter na starten was gelijk.
6: Starten -> ongeloofelijk vlot voor een "koude start" maar was zeer duidelijk hetzelfde als een "warme start".
7: Kachel gaf lauwe lucht gelijk na het starten maar dat was van korte duur, zie het verhaal van de temperatuurmeter.
8: Vanaf vertrek tot het moment dat de temperatuurmeter op normaal stond was nog geen 5 km.
Voorlopige conclusie:
Hij maakt een deel van het koelwater, maar zeker de olie en het blok, "lekker warm".
Na 2,5 uur stoken is de start zeker te vergelijken met een "warme start".
Voorlopig tussenoordeel:
Als surrogaat / goedkoop alternatief voor de originele dieselgestookte standverwarming is hier voorlopig niets mis mee, zeker niet voor de prijs van het ding. Voor een verwarmertje met het formaat van een klein verfblikje is het verbazingwekkend hoe hij het zaakje weet warm te stoken.
Ik zeg: aanrader.
De test van heden.
Zoals gezegd, ten behoeve van het uitvoeren van deze test stond ik vanochtend om 08.00 uur in de badjas bij het testobject, mijn V70 dus. Dat alles in Uw aller belang, leering of vermaak en met applaus van de buurvrouw want ik zie er best wel goed uit voor mijn leeftijd
Stekker aangesloten, de zegen uitgesproken en de warmte weer in. 2,5 uur later, fris onder de douche vandaan en met schone kleertjes aan, werden om 10.30 uur de navolgende waarnemingen gedaan:
1: Bij het openen van de motorkap steeg een heerlijke aangename warmte mij tegemoed.
2: Tankje van het koelwater gevoeld, het water was zeer zeker aangenaam warm, te vergelijken met de temperatuur van een heet bad.
3: Het blok voelde warm aan, van boven tot onder.
4: Oliefilterhuis idem dito
5: Stand temperatuurmeter ongewijzigd ten aanzien van eerdere waarnemingen, ook het gedrag van de temperatuurmeter na starten was gelijk.
6: Starten -> ongeloofelijk vlot voor een "koude start" maar was zeer duidelijk hetzelfde als een "warme start".
7: Kachel gaf lauwe lucht gelijk na het starten maar dat was van korte duur, zie het verhaal van de temperatuurmeter.
8: Vanaf vertrek tot het moment dat de temperatuurmeter op normaal stond was nog geen 5 km.
Voorlopige conclusie:
Hij maakt een deel van het koelwater, maar zeker de olie en het blok, "lekker warm".
Na 2,5 uur stoken is de start zeker te vergelijken met een "warme start".
Voorlopig tussenoordeel:
Als surrogaat / goedkoop alternatief voor de originele dieselgestookte standverwarming is hier voorlopig niets mis mee, zeker niet voor de prijs van het ding. Voor een verwarmertje met het formaat van een klein verfblikje is het verbazingwekkend hoe hij het zaakje weet warm te stoken.
Ik zeg: aanrader.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dat is een blokje van 2000Watt toch? Oftewel, 5kWh verder = €1,50. Dat is een dikke liter diesel extra om de motor warm te rijden.V70/2.4D/2003 schreef:Na 2,5 uur stoken is de start zeker te vergelijken met een "warme start".
Ik weet het.. Dan stap je in een koude auto, maar elke dag €1,50 voor een warme auto... :roll:
Edit: wacht... starten met een warme motor scheelt op den duur natuurlijk wel weer slijtage en onderhoud, hmm.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Keine ahnung. Kuuppertie, kom er eens in! Weet jij dat?2000Watt
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik meende 550 Watt, dat maal 2,5 uur is 1,375 kWh maal 8,60 cent maakt een totaal van wel € 0,12. Waar gáát het over?!!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
@ Oceanracer, Over een koelvloeistofverwarmer......van het merk Simate.
Ook te bewonderen op www.preheater.net (voor de totale range) en bij deze;
http://www.preheater.net/html/PRODUCTS/14.html
voor het ding zelve. En ziet, broeders en zusters, het ding is 550 Watt.
Conclusie mijnerzijds, en natuurlijk voor geheel eigen rekening:
2,5 uur dit ding stoken op stroom is net zo duur als 0,0168 ltr diesel
Ook te bewonderen op www.preheater.net (voor de totale range) en bij deze;
http://www.preheater.net/html/PRODUCTS/14.html
voor het ding zelve. En ziet, broeders en zusters, het ding is 550 Watt.
Conclusie mijnerzijds, en natuurlijk voor geheel eigen rekening:
2,5 uur dit ding stoken op stroom is net zo duur als 0,0168 ltr diesel
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 4th Gear member
Ik wou al zeggen, 2000 watt x 2.5 uur, daar kan ik met mijn waterkokertje 100 liter mee koken 
Maar mooi dat jullie zo'n experiment aan durven! Één ding viel me op; je schrijft dat de motor na 5km nu helemaal warm is. Maar is dat niet alsnog vrij lang? Want hoe lang duurt dat met een koude start dan ongeveer? En is dat met een diesel sowieso langer dan met een benzine?

Maar mooi dat jullie zo'n experiment aan durven! Één ding viel me op; je schrijft dat de motor na 5km nu helemaal warm is. Maar is dat niet alsnog vrij lang? Want hoe lang duurt dat met een koude start dan ongeveer? En is dat met een diesel sowieso langer dan met een benzine?
- Oceanracer
- Geartronic member
Een (moderne) diesel duurt inderdaad vreselijk lang voordat deze een beetje warm is. Je moet niet raar opkijken dat het tot aan 20 kilometer kan duren, eer dat het metertje z'n normale waarde aangeeft.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Broabander, geen idee. Mijn referentiekader dat aangaande is dezelfde rit/afstand/route waarbij de auto de ene keer wél aan de verwarmer heeft gehangen en de andere keer niet.
Daarbij opgemerkt dat de buitentemperaturen min of meer gelijk waren. De invloed van de meteoroligische omstandigheden op de snelheid waarmee de temperatuur van het koelwater stijgt verwaarloos ik derhalve. Evenals de rijstijl, ik heb geen haast 's ochtends.
Het is heel simpel: Heeft de auto aan de verwarmer gehangen, dan is het koelwater aanzienlijk sneller op temperatuur, start hij vlotter, loopt de motor gelijk mooier etc.
Daarbij opgemerkt dat de buitentemperaturen min of meer gelijk waren. De invloed van de meteoroligische omstandigheden op de snelheid waarmee de temperatuur van het koelwater stijgt verwaarloos ik derhalve. Evenals de rijstijl, ik heb geen haast 's ochtends.
Het is heel simpel: Heeft de auto aan de verwarmer gehangen, dan is het koelwater aanzienlijk sneller op temperatuur, start hij vlotter, loopt de motor gelijk mooier etc.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 8th Gear member
Hetgeen een logisch gevolg is van de hogere temperaturen van diverse onderdelen in de motor die ervoor zorgdragen dat een 'koude' start, niet zo koud verloopt als zonder het verwarminkje.
Nu nog even een goede plek voor de plug zoeken....
Nu nog even een goede plek voor de plug zoeken....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Inderdaad 945i. En een fine-tunig van de wijze van montage. Ik moet eens op zoek naar een RVS stripje en dan maar eens wat aan het buigen en boren voor een goede montagebeugel. Niet dat het nu niet vast zit maar het mag nu wat mij betreft van proefopstelling/ -montage naar definitief gaan.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
kuupertie, U 2?
Ik draai eerdaags de plaat er eens onder vandaan en ga dan gewoon eens een poosje zitten loeren hoe dat zal moeten. Ik zit dus zelf te denken aan een soort van custom-made RVS houder waar de verwarmer in vast zit. Die houder moet ergens aan vast en de slangenwinkel kan dan nog eens bezien worden of dat anders zou moeten.
En dan hebben we nog het snoertje stekkertje gedoe. Op dat punt denk ik dat er een langer kabeltje aan moet die netjes langs veilige route's richting voorzijde gaat.
Zoals gezegd, eens rustig over nadenken hoe ik dat voor elkaar ga prutsen.
Ik draai eerdaags de plaat er eens onder vandaan en ga dan gewoon eens een poosje zitten loeren hoe dat zal moeten. Ik zit dus zelf te denken aan een soort van custom-made RVS houder waar de verwarmer in vast zit. Die houder moet ergens aan vast en de slangenwinkel kan dan nog eens bezien worden of dat anders zou moeten.
En dan hebben we nog het snoertje stekkertje gedoe. Op dat punt denk ik dat er een langer kabeltje aan moet die netjes langs veilige route's richting voorzijde gaat.
Zoals gezegd, eens rustig over nadenken hoe ik dat voor elkaar ga prutsen.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant