Volvo heeft voor de 2012 modellen van de S60, V60, V70 en S80 met 1.6 liter dieselmotor gekozen voor de Getrag 6DCT450 versnellingsbak. Volgens Volvo is het brandstofverbruik met de nieuwe bak niet hoger dan dat van vergelijkbare modellen met een handbak en start-stop systeem.
De 6 DCT-450 PowerShift-transmissie van de Duitse fabrikant Getrag heeft zes versnellingen en een dubbele natte koppeling. De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld en volgens Getrag is de inwendige wrijving nog verder verlaagd.
Volvo claimt met de bak in de S60 een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer.
Getrag divisie Driveline Products werd vorig jaar overgenomen door GKN.
bron:http://www.autokompas.nl/2012/02/volvo- ... ansmissie/
Volvo kiest voor Getrag 6DCT450 versnellingsbak
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
hm kan tot 450 Nm aan. Heb even de presentatie van getrag bekeken.
Op papier ziet het er goed uit, nu nog de praktijk, maar lijkt me goede ontwikkeling.
Op papier ziet het er goed uit, nu nog de praktijk, maar lijkt me goede ontwikkeling.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Getrag maakt normaliter goede kwaliteit versnellingsbakken, zowel manueel als automatische bakken. Ben benieuwd, maar heb goede hoop 
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Mooi, Eindelijk!
alleen, had het net niet wat eerder gekund?
http://www.greencarcongress.com/2012/02 ... 20201.html
alleen, had het net niet wat eerder gekund?
http://www.greencarcongress.com/2012/02 ... 20201.html
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
Ik weet ook wel meer is niet altijd beter, maar toch
Ben wel benieuwd hoe snel ze overal in zitten, en f ze ook naar de benzine gaan komen.
Ik weet ook wel meer is niet altijd beter, maar toch
Ben wel benieuwd hoe snel ze overal in zitten, en f ze ook naar de benzine gaan komen.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15308
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
- Cygnus
- 3rd Gear member
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
- Locatie: Groningen
Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.rsnhakan schreef:De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Is met name een ruimteverhaal in combinatie met dwarsgeplaatste motoren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Misschien omdat Ford dat niet toestaat?
This is an educated guess.
This is an educated guess.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8616
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Dus moet ik nu nog snel een geartronic zien te scoren als vervanger voor mijn V70, want voor mij geen slowershift meer.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Alleen voor de 4 cylinder motoren.
En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Hm.. dat klinkt dan weer minder.olson schreef:De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
:thumbup:Cygnus schreef:........
Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ook weer een Getrag?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De benzine 4 cilinders dan bedoel je? Want hierboven staat al dat ze de diesel 4 cilinders gaan uitrusten met de 6 bak.
Het enige nut wat een 8 trap heeft is dat de bak -door veel meer te schakelen- in verschillende snelheidsbereiken in een zeer beperkt toerenbereik kan werken. Ideaal dus voor de nieuwe "downsizemotoren" die vaak een vrij beperkte powerband hebben.
Het zal wel schelen in het verbruik, maar volgens mij rijdt het zeer onrustig als je vaak met wisselende snelheden rijdt. Goed voor op de Franse peagewegen continu 130 te rijden, maar zeer onrustig op drukkere wegen waar de snelheid meer afwisselt. Ik herinner me een review van een Jaguar met 8 trap automaat (Jaguar gebruikt ZF denk ik?) waarbij de reviewer klaagde dat de bak bij kleine snelheidsverschillen constant heen en weer zat te schakelen.
Het enige nut wat een 8 trap heeft is dat de bak -door veel meer te schakelen- in verschillende snelheidsbereiken in een zeer beperkt toerenbereik kan werken. Ideaal dus voor de nieuwe "downsizemotoren" die vaak een vrij beperkte powerband hebben.
Het zal wel schelen in het verbruik, maar volgens mij rijdt het zeer onrustig als je vaak met wisselende snelheden rijdt. Goed voor op de Franse peagewegen continu 130 te rijden, maar zeer onrustig op drukkere wegen waar de snelheid meer afwisselt. Ik herinner me een review van een Jaguar met 8 trap automaat (Jaguar gebruikt ZF denk ik?) waarbij de reviewer klaagde dat de bak bij kleine snelheidsverschillen constant heen en weer zat te schakelen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D















