Volvo kiest voor Getrag 6DCT450 versnellingsbak

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Volvo heeft voor de 2012 modellen van de S60, V60, V70 en S80 met 1.6 liter dieselmotor gekozen voor de Getrag 6DCT450 versnellingsbak. Volgens Volvo is het brandstofverbruik met de nieuwe bak niet hoger dan dat van vergelijkbare modellen met een handbak en start-stop systeem.

De 6 DCT-450 PowerShift-transmissie van de Duitse fabrikant Getrag heeft zes versnellingen en een dubbele natte koppeling. De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld en volgens Getrag is de inwendige wrijving nog verder verlaagd.

Volvo claimt met de bak in de S60 een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer.

Getrag divisie Driveline Products werd vorig jaar overgenomen door GKN.

bron:http://www.autokompas.nl/2012/02/volvo- ... ansmissie/
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1956
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

hm kan tot 450 Nm aan. Heb even de presentatie van getrag bekeken.
Op papier ziet het er goed uit, nu nog de praktijk, maar lijkt me goede ontwikkeling.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Getrag maakt normaliter goede kwaliteit versnellingsbakken, zowel manueel als automatische bakken. Ben benieuwd, maar heb goede hoop :D
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

De huidige Powershifts zijn overigens ook Getrag-bakken.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Nu nog ZF ipv Aisin als Geartronic en we boeren vooruit!
Gebruikersavatar
volvo708090
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
Locatie: Overmere

Mooi, Eindelijk!
alleen, had het net niet wat eerder gekund?

http://www.greencarcongress.com/2012/02 ... 20201.html
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
Ik weet ook wel meer is niet altijd beter, maar toch ;)

Ben wel benieuwd hoe snel ze overal in zitten, en f ze ook naar de benzine gaan komen.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15308
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 274
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

rsnhakan schreef:
Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.
Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20971
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Is met name een ruimteverhaal in combinatie met dwarsgeplaatste motoren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Waarom geen CVT?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20971
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Misschien omdat Ford dat niet toestaat?
This is an educated guess.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8616
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dus moet ik nu nog snel een geartronic zien te scoren als vervanger voor mijn V70, want voor mij geen slowershift meer.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20971
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alleen voor de 4 cylinder motoren. 8)
En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

olson schreef:De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld
Hm.. dat klinkt dan weer minder. :lol:
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Cygnus schreef:........

Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.
:thumbup:
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

V480-S60 schreef:En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
De nieuwe 4-cilinders komen met een nieuwe 8-traps automaat.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20971
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook weer een Getrag?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Daar is verder nog niets over bekend.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De benzine 4 cilinders dan bedoel je? Want hierboven staat al dat ze de diesel 4 cilinders gaan uitrusten met de 6 bak.
Het enige nut wat een 8 trap heeft is dat de bak -door veel meer te schakelen- in verschillende snelheidsbereiken in een zeer beperkt toerenbereik kan werken. Ideaal dus voor de nieuwe "downsizemotoren" die vaak een vrij beperkte powerband hebben.
Het zal wel schelen in het verbruik, maar volgens mij rijdt het zeer onrustig als je vaak met wisselende snelheden rijdt. Goed voor op de Franse peagewegen continu 130 te rijden, maar zeer onrustig op drukkere wegen waar de snelheid meer afwisselt. Ik herinner me een review van een Jaguar met 8 trap automaat (Jaguar gebruikt ZF denk ik?) waarbij de reviewer klaagde dat de bak bij kleine snelheidsverschillen constant heen en weer zat te schakelen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”