Hoeveel speling mag er op je versnellings pook zitten?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Ik heb sinds een paar maanden een S40. Nu vind ik dat de pook redelijk veel speling heeft. Hoeveel speling heeft jullie pook, en is dat afhankelijk van de versnelling waar ie in staat? En natuurlijk de belangrijkste vraag...betekend dit dat de bak versleten is?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Standaard probleem van sommige uitvoeringen van de V40/S40. Voor een paar euro de schakelbusjes laten vervangen (of zelf doen, nog goedkoper) en het is weer een stuk beter.
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

View...ben ik ook weer gerust gesteld. Kan iemand kort beschrijven wat je dan allemaal moet doen? Ben behoorlijk handig, maar moet natuurlijk wel weten wat ik moet doen.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Plofke
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 29.06.2006 - 13:32
Locatie: Dongen

Mijn S40 heeft ook dit probleem, had de oplossing al gelezen op problemcar.nl

Ik ga ze ook vervangen .... :D
Met een beetje geluk wordt ie op dit moment gespoten.
Heb hem gister avond zelf strak gezet.

En kan hem dus hopelijk vanavond overschrijven en er in gaan rijden !

PLOFKE: Smoke's Ya all
Check: http://www.justpics.tk
Status : IK OWNEER BIGTIME !
Ride: Volvo S60 2.4 20v 2001
Ride: Volvo S40 1.8 16V 1998
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Maar wanneer is de speling 'te' groot?
Als je het zelf irritant vindt of bij een bepaalde uitslag?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20778
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

NLMOU schreef:Maar wanneer is de speling 'te' groot?
Als je het zelf irritant vindt of bij een bepaalde uitslag?
De speling is te groot als je niet meer "normaal" kunt schakelen. (Je schiet bijvoorbeeld uit de versnelling.)
Maar als je het irritant gaat vinden dan is er al behoorlijk wat speling.
Ik zou het dus maar gaan vervangen. Zoals al is uitgelegd is het redelijk om zelf te doen. (en niet duur) Je hebt dan weer plezier in het schakelen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Werkt dit met een v70 D5 op dezelfde manier? Kun je het daar dus ook zo "eenvoudig" vervangen?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20778
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Richard S schreef:Werkt dit met een v70 D5 op dezelfde manier? Kun je het daar dus ook zo "eenvoudig" vervangen?
Nee, de versnellingsbak van een V70 heeft geen stangen maar kabels. Hoe dat exact werkt weet ik niet.
Mijn V40 Diesel Phase II had ook een minder precies werkende bak (ook met kabels). Bij mij heeft het verversen van de bakolie (bij 270.000 km) gewerkt.
(Let wel. het verversen van de bakolie is geen voorgeschreven onderhoud volgens het boekje.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Klinkt als leuk zondag-middag klusje.
Thanx
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

V480-V40 schreef:
Richard S schreef:Werkt dit met een v70 D5 op dezelfde manier? Kun je het daar dus ook zo "eenvoudig" vervangen?
Nee, de versnellingsbak van een V70 heeft geen stangen maar kabels. Hoe dat exact werkt weet ik niet.
Mijn V40 Diesel Phase II had ook een minder precies werkende bak (ook met kabels). Bij mij heeft het verversen van de bakolie (bij 270.000 km) gewerkt.
(Let wel. het verversen van de bakolie is geen voorgeschreven onderhoud volgens het boekje.)
Ok, is misschien nog een idee om dat te verversen dus.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Zou het zin hebben om de ATF te vernieuwen bij 113k?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”