Lichtbeeld V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bob Boiten
2nd Gear member

Hallo allemaal,

In het verleden al een hoop gelezen over de lampen van de V50 en dat deze niet al te best schijnen te zijn. Voordat ik ga investeren in een paar nieuwe (of alleen projectoren van Mark?) even de controle vraag.

Ik heb een V50 1.8 uit 2009 MY2010 met standaard halogeen lampen in projectoren. Nu valt het me de laatste tijd op dat ondanks dat de licht opbrengst ruimschoot voldoende is, ik weinig tot geen licht aan de rechterkant (bijrijders kant) heb. Je zou kunnen zeggen dat het lijkt alsof het lichtbeeld wordt afgesneden zodra het aan de rechterkant voorbij de breedte van de auto wil schijnen.
Hierdoor is een deel van de rijbaan links van mij netjes verlicht, maar rechts dus helemaal niet. Hierdoor zijn bijvoorbeeld ook de rode reflectorpaaltjes slecht zichtbaar in het donker.

Ik heb al wat gerommeld met de afstelling van beide lampen en deze nagenoeg gelijk.

Zou deze klacht kunnen passen bij de beruchte 'versleten' projectoren, of is hier iets anders aan de hand?
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
kawaman
5th Gear member

Staan je lampen toevallig nog op links rijden (Engeland) ingesteld?
https://www.gebruikershandleiding.com/V ... ?page=0203
Erik

S60 T5 R-design
Bob Boiten
2nd Gear member

Bedankt Kawaman, ik wist dit niet. Heb het zojuist wel gecontroleerd en beide koplampen staan op rechts rijdend verkeer, dus dat lijkt in orde.

Ook heb ik de lampjes gewisseld van links naar rechts, maar dit verandert niks. Het probleem lijkt daardoor ergens in de koplampunit te zitten.

Hieronder een foto waarop het lichtbeeld duidelijk te zien is.
IMG20251113221119.jpg
IMG20251113185202.jpg
Het lijkt op de foto een beetje alsof de rechter lamp het uberhaupt niet doet, maar deze staat wel degelijk aan.

Wie herkent dit vervelende probleem en heeft een oplossing?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JeroenSpock
7th Gear member

Reflector lijkt op een bepaald deel versleten. Spiegelt het licht niet meer naar buiten. Dat zijn wel deze klachten ja.
Op de bovenste foto zie ik wel 2 keer de knik, zie ik dat goed? En is het dan net rechts van de knik ineens klaar?
Op de onderste foto zie je ook die licht/donker lijn verschijnen op het asfalt, net op de witte lijn.

Verder wel goed licht voor halogeen pitjes hoor! Beetje hoog misschien zelfs op de onderste foto. Je zou die cut-off lijn wel moeten kunnen zien op het asfalt ver voor de auto, maar ik kan de afstand op de foto ook niet goed inschatten zo.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Bob Boiten
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 13.11.2025 - 23:00 Reflector lijkt op een bepaald deel versleten. Spiegelt het licht niet meer naar buiten. Dat zijn wel deze klachten ja.
Op de bovenste foto zie ik wel 2 keer de knik, zie ik dat goed? En is het dan net rechts van de knik ineens klaar?
Op de onderste foto zie je ook die licht/donker lijn verschijnen op het asfalt, net op de witte lijn.

Verder wel goed licht voor halogeen pitjes hoor! Beetje hoog misschien zelfs op de onderste foto. Je zou die cut-off lijn wel moeten kunnen zien op het asfalt ver voor de auto, maar ik kan de afstand op de foto ook niet goed inschatten zo.
Bedankt voor je reactie Jeroen. Wat je omschrijft klopt als een bus! (leuke woordspeling, toch?)

Je ziet wel 2 keer de 'knik' van het lichtbeeld en rechts daarvan is de lichtontbrengst ver onder de maat.

Als dit de bekende symptomen zijn zal ik een nieuwe setje projectoren van Mark (toch) moeten bestellen. Doet hij ook buiten facebook om zaken? Ik heb geen facebook namelijk :blush:
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan alleen met de linker koplamp.
Dus ben ik geïnteresseerd in de oplossing van Mark.

Ook heb ik al compleet nieuwe units gekocht en getest, maar daarmee werd het niet beter.
De merken waren Van Wezel, Dyco en Tyc. Diederichs levert naar wat ze hebben Dyco of Tyc.
Alleen via Winparts gekocht, gelukkig uiteindelijk geld terug gekregen.

Dus als iemand nog ergens een setje nieuwe weet van een beter merk, dan houd ik me aanbevolen.

Iemand bekend met Abacus (merk van Autodoc)?
Die kosten wel 320 per stuk!!
Mister Auto heeft nog Spilu, kosten 170 per stuk.
Iemand hier ervaring mee?

Ik kom nog wel deze tegen:
https://retrofitlab.com/collections/volvo-v50
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”