Zwarte doos - Event Data Recorder (EDR) + ISA

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Urbexpeditie
7th Gear member

Erwin_002 schreef: 12.08.2024 - 17:10 Tesla heeft dit ook met de camera's. Die mag je niet zelf accessen en alleen via de rechter kunnen die beelden dan vrijgegeven worden.
Blijkbaar werkt een EDR dus niet met de on board camera's.
Hieronder uitleg: https://topgear.nl/autonieuws/dit-moet- ... -in-de-eu/
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Erwin_002
2nd Gear member

Als het ook hand-in-hand gaat met rekeningrijden is dat wel typisch. Mss wordt het straks gewoon allemaal EU-geforceerd? Het lijkt niet lang meer te duren en we zijn de Verenigde Staten van Europa als een entiteit.

Moet wel zeggen dat voor mij met zo weinig km's rekeningrijden zelfs wel interessant klinkt. Maar wss voor letterlijk 99% v/d rest van het land niet 🫠

Nog even doorlezen in het artikel; moet wel zeggen dat ik blij ben met collision avoidance in de Volvo's, want heb in de binnenstad al twee keer iemand voor me gehad die ineens een rare handeling uithield en ongeacht dat ik wss zelf ook wel op tijd was geweest, verneem je dat zo'n systeem het nog sneller verneemt. Vrees is dan nog wel iemand die achter je rijd 🙈
Laatst gewijzigd door Erwin_002 op 15.08.2024 - 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
2022 S60, 2012 C30
Urbexpeditie
7th Gear member

Erwin_002 schreef: 15.08.2024 - 11:47 Als het ook hand-in-hand gaat met rekeningrijden is dat wel typisch. Mss wordt het straks gewoon allemaal EU-geforceerd? Het lijkt niet lang meer te duren en we zijn de Verenigde Staten van Europa als een entiteit.

Moet wel zeggen dat voor mij met zo weinig km's rekeningrijden zelfs wel interessant klinkt. Maar wss voor letterlijk 99% v/d rest van het land niet 🫠
Uhhh... waar lees jij dat?

Eerst de verplichting van een ‘blackbox’ die dingen opneemt in nieuwe auto’s en daarna de aankondiging van het rekeningrijden in Nederland. Dat klinkt wel heel verdacht. Wees gerust: de twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Sterker nog: de verplichte ‘Event Data Recorder’ (EDR) kan niet gebruikt worden om kilometerstanden door te geven

Erwin_002
2nd Gear member

Nergens; maar puur toen ik dat las schoot me dat meer als algemene situatie te binnen als dat doorgezet zou worden.
2022 S60, 2012 C30
Erwin_002
2nd Gear member

Urbexpeditie schreef: 15.08.2024 - 11:42
Erwin_002 schreef: 12.08.2024 - 17:10 Tesla heeft dit ook met de camera's. Die mag je niet zelf accessen en alleen via de rechter kunnen die beelden dan vrijgegeven worden.
Blijkbaar werkt een EDR dus niet met de on board camera's.
Hieronder uitleg: https://topgear.nl/autonieuws/dit-moet- ... -in-de-eu/
Dus een stuur of airbag vervangen wordt straks wss ook €5000 ofzo? 😔

Trouwens die data klinkt ook meer dat het voor verzekeringen ten goede komt dan voor de consument.

Je ziet bijv ook dat in Nederland met slippers aan rijden niet verboden is. Maar dan bij een ongeluk gaan ze je er zeker op naaien bij de verzekering.

Joos Spätjens, oprichter van het bedrijf Post-Crash Voertuig Diagnose, legt aan TopGear uit dat de EDR in de meeste gevallen in de airbagregeleenheid zit. Er komt dus geen zwarte doos met een knipperend rood ledje in het dashboardkastje te liggen of iets dergelijks. Als koper en bestuurder merk je helemaal niets van de verplichte blackbox. De EDR slaat de data van kort vóór en ná een ongeluk op. De gegevens helpen instanties om het ongeluk te analyseren.
2022 S60, 2012 C30
diesel01
Geartronic member

Urbexpeditie schreef: 15.08.2024 - 11:07 Dat laatste is een illusie... want de verplichting geldt voor alle automerken.
Dat kan wel zijn maar ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat Volvo graag meewerkt aan oplossingen om het juist in hun producten versneld toe te passen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gouwe
7th Gear member

diesel01 schreef: 15.08.2024 - 12:18
Urbexpeditie schreef: 15.08.2024 - 11:07 Dat laatste is een illusie... want de verplichting geldt voor alle automerken.
Dat kan wel zijn maar ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat Volvo graag meewerkt aan oplossingen om het juist in hun producten versneld toe te passen.
Die indruk lijkt me geheel onterecht Tom.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat Volvo voor eigen analyse ongevalsdata al heel lang gebruikt in het kader van het eigen beleid/visie op het voorkomen van letsel/dodelijke slachtoffers n.a.v. een ongeval.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Erwin_002
2nd Gear member

De Volvo Vision was ook heel nobel maar is ook (begrijpelijk) natuurlijk nooit uitgekomen/gehaald. Streven voor geen doden in en door Volvo voertuigen is wel een mooi streven en ik denk wel dat het het merk al sinds jaar en dag siert. Het is jammer dat Volvo ook smet heeft gekregen onder de Ford group en nu ook onder Geely, maar ik denk wel dat oprecht de oorspronkelijk ziel nog steeds bestaat in de kern van het bedrijf.
2022 S60, 2012 C30
Jers3n
5th Gear member

Gouwe schreef: 15.08.2024 - 08:09
V480-S60 schreef: 14.08.2024 - 21:10 ....Ik blijf het echter vreemd vinden dat de EU iets verplicht wat al uitgewezen heeft dat het (nog) niet goed werkt.
Ik vind dat helemaal niet verbazend (en jij denk ik ook niet): Er wordt zo vaak van alles verzonnen en aan eisen gesteld van achter een bureau. Zaken die in de praktijk niet/nauwelijks uitvoerbaar zijn. En het interesseert de gemiddelde (de goeden daargelaten) ambtenaar ook niet. Het beoogde doel heiligt vaak de middelen. Als jou door (vaak extern) uitgevoerd onderzoek is verteld dat met ISA er wel 1000 doden per jaar minder vallen in de hele EU dan ben je toch (tenminste in eigen ogen) een held omdat jij hebt besloten dat ISA ingevoerd moet worden?
Kijk maar naar alle maatregelen voor de elektrificatie/energietransitie. Er is zo vaak gewaarschuwd dat het niet kon in dit tempo en toch gewoon doordrukken......
Het vervelende is daarbij dat uiteindelijk de burger de rekening moet betalen en de ambtenaar in kwestie er gewoon mee wegkomt en dat is het grote verschil met het bedrijfsleven naar mijn mening.
Snap het relaas, maar door zo te verwijzen naar ‘de ambtenaar’ scheer je die wel (m.i. onterecht) allemaal over één kam. Vaak komen de ‘ideeën’ niet van de (beleidsmakende) ambtenaar maar vanuit de (gemiddeld genomen niet meteen deskundige) politiek. De uitwerking komt vervolgens terug bij de politiek (met allerlei randvoorwaarden, haken en ogen, etc.) en die moet dan in een wet of regeling opgenomen worden. Daarbij ontstaan hiaten, beperkingen, etc., waar ook ‘de ambtenaar’ in sommige gevallen zijn vraagtekens bij heeft en te weinig invloed.
En ja, de overheid is qua inkomsten (groten)deels afhankelijk van burgers, en die hebben dan vaak weer geen keus om wel of niet ‘af te nemen’. Dat klopt, maar hoort ook bij onze verzorgingsstaat. Ook de rekening van het bedrijfsleven komt uiteindelijk bij de burger/consument terecht, al heeft men daar natuurlijk meer keuzevrijheid.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Ben
Executive Member
Contacteer:

Gouwe schreef: 15.08.2024 - 12:26
diesel01 schreef: 15.08.2024 - 12:18
Die indruk lijkt me geheel onterecht Tom.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat Volvo voor eigen analyse ongevalsdata al heel lang gebruikt in het kader van het eigen beleid/visie op het voorkomen van letsel/dodelijke slachtoffers n.a.v. een ongeval.
Dat hoef je je niet voor te stellen maar is een feit.
Zeker Volvo's die in Zweden bij een ongeval betrokken zijn geweest worden naar Torlanda gehaald om ze daar te onderzoeken.
Een van die wrakken staat in het Volvo Safety Centre.
@Crashauto.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Urbexpeditie
7th Gear member

Ben schreef: 15.08.2024 - 14:11 Dat hoef je je niet voor te stellen maar is een feit.
Zeker Volvo's die in Zweden bij een ongeval betrokken zijn geweest worden naar Torlanda gehaald om ze daar te onderzoeken.
Een van die wrakken staat in het Volvo Safety Centre.
Ook enkel en alleen maar als de eigenaar en de verzekeringsmaatschappij daarvoor toestemming geeft. In enkele gevallen het O.M. als het gaat om zwaar lichaamlijk letsel of dodelijke afloop.
Nu zal een verzekeringsmaatschappij daar niet moeilijk over doen lijkt mij.

mltvolvo
3rd Gear member

J33Bee schreef: 14.08.2024 - 21:07
mltvolvo schreef: 14.08.2024 - 19:44
Dat is ook mijn ervaring, of mist de borden. In het buitenland ook niet altijd top met de juiste snelheid aangeven.
Daar valt nog een hoop te winnen.
Jup en matrix borden gaat ook niet goed.
Matrix borden is inderdaad een drama.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
V50-Beestje
1st Gear member

Een Event Data Recorder (EDR) is al aanwezig in de meeste Volvo’s vanaf my2011. Die is alleen nu pas verplicht geworden.

In de EDR wordt pas data opgeslagen als een crash algoritme geactiveerd is, in de meeste gevallen moet dan een passief veiligheidssysteem (airbag/gordelspanner) geactiveerd (of bijna) zijn. Kort samengevat worden in de EDR dan de voertuigomstandigheden zoals snelheid, pedaalstanden, stuurhoek over de laatste 5 seconden en ABS/TRC activatie opgeslagen. Daarnaast slaat de EDR ook data op over de versnelling/vertraging van een botsing en welke veiligheidssystemen geactiveerd zijn. Een EDR is niets extra’s dan een extra programmering in de software van de airbagmodule (SRS). Een EDR is geen los ingebouwd apparaat (zwarte doos/black box en weet ik veel wat voor mooie termen ze er aan hangen) en kan ook niet zomaar op afstand worden uitgelezen. Er is speciale hard- en software en kennis nodig. Als bijvoorbeeld de ongevallendienst van de politie de EDR uit wil lezen, zal de auto ook inbeslaggenomen moeten zijn. In dat geval heb je iets gedaan dat grote/vervelende gevolgen heeft gehad, of ben je er zelf slachtoffer van. Verzekeraars hebben steeds meer in de voorwaarden opgenomen dat ook zij gerechtigd zijn om de EDR uit te lezen. Volvo kan er zelf ook bij, maar bijvoorbeeld een dealer kan deze data met Vida niet zomaar inzien.

De aanwezigheid van een EDR geeft waardevol inzicht in de omstandigheden bij verkeersongevallen. Er staan geen privacy gevoelige gegevens (alleen autogegevens, geen gps data etc.) in en tenzij je zelf (ernstig) fout zit bij een zware aanrijding, is een EDR wel het laatste waar je je zorgen over moet maken als het om privacy gaat.

Als je 5 seconden voor een botsing nog 200km/u rijdt en nog even een flinke snelheid er uit weet te remmen voor de klap, ben je niet blij met een EDR in je auto.

Als je zelf 110km/u rijdt waar je 100 mag en iemand (zoals het voorgaande voorbeeld) bij jou achterin rijdt, zal niemand moeilijk doen over die minieme overschrijding van jou en ben je blij met een EDR in je auto.

Als je als voetganger geschept wordt op een zebrapad en uit de EDR van de auto blijkt dat er 5 seconden lang totaal niet gestuurd/geremd is, ben je blij dat er dan goede aanleiding is om die vervloekte smartphone van de bestuurder uit te lezen, om te zien of die toevallig niet een beetje afgeleid was. Want omdat die smartphone het volledige leven van die bestuurder in kaart heeft gebracht, mag die (om privacy redenen) niet zomaar helemaal uitgelezen worden.

Er wordt echt wel meer geregistreerd in de voertuigsystemen, onder andere radar/lidar en camera data, maar die hebben wel een “trigger” nodig om iets op te slaan. Daar komt iemand, behalve de fabrikant dan, niet zomaar bij.

Online services, remote apps, navigatiesystemen en bovenal je eigen telefoon (die iedereen met de navigatie verbind) met daarop 10.000 registrerende apps, zoals gratis spelletjes die toegang hebben tot bijna je hele toestel…. Daar zit misschien wel een klein privacy gevoelig dingetje in 😉

Nogmaals: als je een beetje normaal rijdt, mag je juist blij zijn met een EDR.
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”