XC90 T6 geartronic vervangen

Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Ik wil niemand ziek maken, maar zelfs een gereviseerde bak van de dealer kan na 5000 km. al defect gaan. De bak is gewoon te zwak.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ik zou op zoek gaan naar een V8, vergelijkbaar verbruik met een fijner motorblok gekoppeld aan een 6-traps geartronic.
micdee
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.03.2011 - 15:12

En de 6 traps is beter bestand tegen de krachten van de motor?
DuLuHome
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 01.06.2025 - 18:31

MarcIO schreef: 22.12.2010 - 19:05 Maar zijn er ook ervaringsdeskundigen die hun geartronic van de xc90 al hebben laten vervangen? Wat heeft het gekost?
Ik denk bovendien niet dat een revisiebedrijf het voor 2500-3000 kan doen, omdat ook het hele blok eruit moet.
Helaas, na 2 weken rijden in mijn mooie Volvo ben ik ook aan de beurt voor een bak revisie.
1e offerte 3950, ex btw complete bak revisie met een hoop aanpassingen en verbeteringen.
Wacht nog op nummer 2 maar ik weet niet of ik dit bedrag ga investeren. Echt balen !
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27213
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je al contact gehad met de verkopende partij?
Mogelijk dat die ook nog iets in het verhaal kunnen betekenen.

Je hebt helaas wel de motorisering met de slechtste automaatbak gekocht.
De oude 4traps van GM.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29108
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Iets met product eigenschap.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6578
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is ontzettend sneu zeg. En je bent helaas ook niet de enige. De GM versnellingsbak is gewoon onvoldoende gedimensioneerd voor de XC90. Ik zou me goed bedenken of je nog 5K in een auto wil stoppen die 20 jaar oud is en aan dagwaarde mogelijk niet eens 5K waard is?
Ik zou net als Fredhead zegt teruggaan naar de verkoper, zeker als dat een bedrijf is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er zijn twee verschillende 6 cilinder motoren en ook twee verschillende automatische versnellingsbakken.
De vroege T6 heeft een inhoud van 2922 cc en 272 PK, daaraan zit een 4 traps GM automaat
De latere T6 heeft een inhoud van 3192 cc en 238 PK met een 6 traps Aisin versnellingsbak.

De vroege T6 heeft een turbo, de latere niet.
De turbo levert niet alleen meer PKs maar ook meer koppel. Dat koppel is mogelijk te veel voor de versnellingsbak.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13661
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

WillyWortel2 schreef: 22.06.2025 - 02:15 Er zijn twee verschillende 6 cilinder motoren en ook twee verschillende automatische versnellingsbakken.
De vroege T6 heeft een inhoud van 2922 cc en 272 PK, daaraan zit een 4 traps GM automaat
De latere T6 heeft een inhoud van 3192 cc en 238 PK met een 6 traps Aisin versnellingsbak.

De vroege T6 heeft een turbo, de latere niet.
De turbo levert niet alleen meer PKs maar ook meer koppel. Dat koppel is mogelijk te veel voor de versnellingsbak.
de late 6 cilinder in de XC90 heette geen T6 maar 3.2, dat was een Ford motor die o.a. ook in een LR Freelander zat.
De 3.2 was in een XC90 naast de 2.5T ook helemaal geen zinnige aanvulling en al helemaal geen goede vervanger.

In de latere generaties S80/V70 kwam wel een T6 naast de 3.2
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Je hebt gelijk. De zes cilinder die de T6 opvolgt heet 3.2 en kreeg niet de benaming T6.
Het verbruik is ongeveer 10% meer, het vermogen was 15% groter dan dat van de vijf cilinder.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13661
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het vrijwel gelijke koppel kwam bij een veel hoger toerental.
Vond het 6 cilinder geluid wel mooi

De XC90T6 4 traps automaat kwam uit de gezapige 960
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27213
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

WillyWortel2 schreef: 22.06.2025 - 08:12 Je hebt gelijk. De zes cilinder die de T6 opvolgt heet 3.2 en kreeg niet de benaming T6.
Het verbruik is ongeveer 10% meer, het vermogen was 15% groter dan dat van de vijf cilinder.
En die 3.2 heeft dus ook geen turbo.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Terugbrengen of lozen die hap... Is en wordt een ware money pit.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een gebruikte GM bak is net als een gereviseerde GM bak een vraagteken.
Terugschroeven van het koppel van de motor zou kunnen helpen om de automaat te beschermen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Lijn74
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.06.2025 - 20:02

volvo440special schreef: 22.06.2025 - 10:22 Terugbrengen of lozen die hap... Is en wordt een ware money pit.
Inderdaad. Het beste wat je kan doen. Lozen op de sloop.
Dit wordt nooit een betrouwbare auto en is het nog nooit geweest ook.
Op de gebruiktwagen markt is er ook totaal geen vraag meer na.
Meeste mensen zijn ondertussen wel op de hoogte dat dit grote moneypits zijn en als ze het doen zuipen ze als een tempelier.
1 op 5/6 bij een normale rijstijl is niets bijzonders. Daarbij komen de hoge vaste lasten aan mrb en je kan je voorstellen dat vraag naar dit soort wagens 0,0 is.
Helaas een grote miskoop. Hoop voor je dat je er niet teveel voor betaald hebt.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9248
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Lijn74 schreef: 24.06.2025 - 13:11
volvo440special schreef: 22.06.2025 - 10:22 Terugbrengen of lozen die hap... Is en wordt een ware money pit.
Inderdaad. Het beste wat je kan doen. Lozen op de sloop.
Dit wordt nooit een betrouwbare auto en is het nog nooit geweest ook.
Op de gebruiktwagen markt is er ook totaal geen vraag meer na.
Meeste mensen zijn ondertussen wel op de hoogte dat dit grote moneypits zijn en als ze het doen zuipen ze als een tempelier.
1 op 5/6 bij een normale rijstijl is niets bijzonders. Daarbij komen de hoge vaste lasten aan mrb en je kan je voorstellen dat vraag naar dit soort wagens 0,0 is.
Helaas een grote miskoop. Hoop voor je dat je er niet teveel voor betaald hebt.
Kijk, eindelijk mensen die er verstand van hebben!!
Sowieso geen automaat kopen, ook zeker die Japanse Aisin zooi niet. Lopen kapot en liggen al met bosjes op de sloop (zelf gehoord van een regelmatige sloop bezoeker!).
Beter koop je een handbak, daar kan je ongestraft een lading vermogen en koppel van die sterke turbo motoren tegen aan gooien.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Alsof handbakken nooit kapot gaan.......
Koppeling vervangen is ook nooit nodig......
Gever en nemer cilinders hebben ook het eeuwige leven en zijn goed bereikbaar.......

De Aisin automaat is een van de beste ooit gemaakt.
Niet doen wat Volvo beweert maar om de 100.000 km verse olie erin.
Volvo stelt dat verversen alleen nodig is voor taxi's en auto's die een zware aanhanger meesleuren.

Iedereen heeft recht op zijn voorkeur maar hou het wel realistisch.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

WillyWortel2 schreef: 25.06.2025 - 12:17 Alsof handbakken nooit kapot gaan.......
Koppeling vervangen is ook nooit nodig......
Gever en nemer cilinders hebben ook het eeuwige leven en zijn goed bereikbaar.......

De Aisin automaat is een van de beste ooit gemaakt.
Niet doen wat Volvo beweert maar om de 100.000 km verse olie erin.
Volvo stelt dat verversen alleen nodig is voor taxi's en auto's die een zware aanhanger meesleuren.

Iedereen heeft recht op zijn voorkeur maar hou het wel realistisch.
Dat ben ik wel met WW eens.
Ik denk dat het grootste probleem de berijder zelf is.
Als je altijd het maximale koppel wil benutten, zeker met getunede auto's ,zoals helaas vaak te zien is bij menig autorijder, dan belast je de bak ook heel erg.
Ik rijd al heel lang automaten ( naast schakelauto's) en heb nooit grote problemen .
De V70 had een aisin, de XC ook , beide prima.
Maar wel op tijd spoelen inderdaad, ook al rijd je niet zo veel.
En geef de motor en de bak even de tijd om warm te worden bij de eerste rit die dag en nietg meteen bam het gas er op.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 986
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Rene64 schreef: 25.06.2025 - 13:22
WillyWortel2 schreef: 25.06.2025 - 12:17 Alsof handbakken nooit kapot gaan.......
Koppeling vervangen is ook nooit nodig......
Gever en nemer cilinders hebben ook het eeuwige leven en zijn goed bereikbaar.......

De Aisin automaat is een van de beste ooit gemaakt.
Niet doen wat Volvo beweert maar om de 100.000 km verse olie erin.
Volvo stelt dat verversen alleen nodig is voor taxi's en auto's die een zware aanhanger meesleuren.

Iedereen heeft recht op zijn voorkeur maar hou het wel realistisch.
Dat ben ik wel met WW eens.
Ik denk dat het grootste probleem de berijder zelf is.
Als je altijd het maximale koppel wil benutten, zeker met getunede auto's ,zoals helaas vaak te zien is bij menig autorijder, dan belast je de bak ook heel erg.
Ik rijd al heel lang automaten ( naast schakelauto's) en heb nooit grote problemen .
De V70 had een aisin, de XC ook , beide prima.
Maar wel op tijd spoelen inderdaad, ook al rijd je niet zo veel.
En geef de motor en de bak even de tijd om warm te worden bij de eerste rit die dag en nietg meteen bam het gas er op.
Klopt. Buiten het spoelen nog nooit echt problemen gehad met automaten van Volvo.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1403
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

In één van mijn vorige auto’s, een Opel Insignia met 160pk dieselmotor, zat ook een Aisin automaat, dezelfde zestraps als Volvo gebruikt. Die heb ik van 180.xxxx naar 365.xxx km gereden zonder problemen of enige vorm van onderhoud van de automaat. Dus ik heb wel vertrouwen in de automaten van Aisin.
Wel veel lange stukken mee gegeven en weinig stadsverkeer.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”