Winterbanden op stalen velgen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

Hoi, heb via internet 4 nieuwe stalen velgen ,orgineel Volvo op de kop getikt, en vandaag gemonteerd.
Maar vondt dat de bouten wel iets uitsteken, op zich kan er volgens mij weinig gebeuren omdat ze konisch zijn, maar moet ik voor stalen velgen andere bouten gebruiken, of kan het met de zelfde.
Mijn zomerwielen zijn orginele thesis?(foto)

Mss verkijk ik me er wel op, omdat de bouten in de alu velgen verzonken liggen en dus niet in het zicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

bij mijn weten hebben stalen velgen en alu velgen andere bouten/moeren nodig.
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Zij allebei hetzelfde er is alleen een verschil (uitwendige staat) tussen chroom en gegalvaniseerd en of met losse conische ring en een vaste (oude type)
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

Effen paar piccies gemaakt, dus dit kan wel??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

Fotoooo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Wat zou het probleem dan zijn? de conische kant van een stalen velg is smaller dan een van alu daardoor zie je nu de afdruk van de alu nog op de bout is geen probleem.
Enigste waar het wel een probleem is is op de S/V/C 40 50 70 mod. uit belgie daar moeten wel andere MOEREN op voor staal en/of alu.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Hmmm, ik zou toch een setje bouten gaan halen voor stalen velgen.
Zitten de bouten er zo wel ver genoeg in?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Bobbl
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
Locatie: East

JeroenXC60 schreef:Hmmm, ik zou toch een setje bouten gaan halen voor stalen velgen.
Zitten de bouten er zo wel ver genoeg in?
Ja dat had ik zelf ook, het ziet er een beetje raar uit, ga van de week wel ff naar de dealer, voor gewone bouten....................
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Je vind origineel maar twee typen degene met vaste conische ring(oude model) en het nieuwe type met losse conische ring.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Dit klopt gewoon hoor zo, alleen heb je nu sierbouten in een stalen velg gestoken. Ziet er vreemd uit maar kan geen kwaad. Het enige wat je nog zou kunnen doen is bolconische bouten halen als je stalen velgen daarop gemaakt zijn. Denk het echter niet omdat het origineel volvo is en Hadico aangeeft dat er maar 2 soorten bouten zijn. Dat geloof ik direct als hij dat zegt.

Dit is bolconisch mocht je het je afvragen, de jouwe zijn normaal conisch en zoals hadico zegt, die zijn er met los conisch deel en (volgens mij zoals de jouwe) met vast conisch deel/1 geheel.


Afbeelding



Oja, jouw velgen heten "thetys" :wink:

Edit: Check ook even dit verhaal op het skoda forum (nee ik zit daar niet, google...) want hier heeft iemand er wel een probleem mee gehad. Dit is volgens mij echter NVT op jouw wielen. Die zijn nl van staal en hebben zoiezo maar een klein contactvlak met de bout.

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9066
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

denkweb schreef:Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
en daar ben ik het nu eens niet mee eens, let op:

bouten voor lichtmetalen velgen zijn langer omdat de velgen dikker zijn, er is meer dikte nodig voor dezelfde stevigheid al bij een stalen velg. gebruik je bouten die bedoeld zijn voor lichtmetalen velgen om daar de stalen velgen mee vast te zetten, dan zal er naar mijn idee nooit problemen komen met remmen. de bevestiging heeft niks te maken met het wel of niet raken van de remmerij(hierbij denk ik dat je remschijven bedoeld)

informeer van te voren goed wat de beste bouten zijn bij monteren van stalen of lichtmetalen velgen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21302
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Btw vraag even aan de bandenboer of ze dat verschrikkelijke lood eraf halen en daar plaklood voor in de plaats willen doen. :(
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21302
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

sjoerdb schreef:
denkweb schreef:Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
en daar ben ik het nu eens niet mee eens, let op:

bouten voor lichtmetalen velgen zijn langer omdat de velgen dikker zijn, er is meer dikte nodig voor dezelfde stevigheid al bij een stalen velg. gebruik je bouten die bedoeld zijn voor lichtmetalen velgen om daar de stalen velgen mee vast te zetten, dan zal er naar mijn idee nooit problemen komen met remmen. de bevestiging heeft niks te maken met het wel of niet raken van de remmerij(hierbij denk ik dat je remschijven bedoeld)

informeer van te voren goed wat de beste bouten zijn bij monteren van stalen of lichtmetalen velgen.
Ik heb ooit eens een band vervangen van een MB C220 ivm vandalisme.
Even snel bandje eraf reserve erop vastdraaien waarbij we de bouten gebruikten van het lichtmetaal deze hebben we vast gedraaid in de rem schijf waardoor deze vernieuwd moesten worden in Franrijk. Deze kosten kwamen bovenop de kosten van het compleet laten overspuiten van de auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

je moet ook geen MB gaan rijden.....dan hebben er vast ook wel andere bouten bij de reserveband gezeten die niet gebruikt zijn. maar hoe kan de remmerij dan stuk gegaan zijn? waar paste het niet dan bij de mb?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21302
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

sjoerdb schreef:je moet ook geen MB gaan rijden.....dan hebben er vast ook wel andere bouten bij de reserveband gezeten die niet gebruikt zijn. maar hoe kan de remmerij dan stuk gegaan zijn? waar paste het niet dan bij de mb?
Klopt helemaal maar wij hebben die bouten nooit gezien, de auto stond geparkeerd bij het strand daar hebben ze 1 band lek gestoken en de auto verder even bekrast.
De auto was van vrienden die de auto hadden geleend van de ouders, toch voor 7.500 gld schade.
De constructie was dusdanig dat de bouten in de remschijf gedraaid konden worden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Je draait de remschijf altijd vast met de bouten van de velgen. Dat ene schroefje wat je bij nieuwe remschijven krijgt is alleen bedoeld om de schijf op zn plek te houden.

Of ze zijn zo lang dat ze aan het uiteinde iets blokkeren. Nog nooit meegemaakt iig
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

wijze les om van een geleende auto van vrienden van de ouders daarvan toch altijd ff handleiding te lezen hoe wiel verwisseld moet worden.

rare constructie van mb, ik heb er ook nog nooit van gehoord zodoende mijn reactie.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Bij mijn oude VW had ik inderdaad hetzelfde probleem, vooral achter. De bouten voor het lichtmetaal waren zo lang dat ze in de handrem zaten als je die in het staal draaide.

Hangt van de constructie af per auto, en de ET waarde van je velg die dan weer voor een deel de dikte van het midden van de velg bepaald. Als dat heel dik is -> langere bouten. Bij mijn weten is het bij volvo allemaal niet zo heel dik en zijn de bouten voor stalen wielen dus even lang...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de flensdikte van staal is door het omzetten van het randje gelijk aan die van lichtmetaal
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”