D5 automaat en caravan

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Hans oet Twent schreef: Met de V70 zal de kogeldruk wel iets omhoog gaan. Bij eventueel teveel doorzakken ga ik op zoek naar een paar hulpveertjes...
Hans, ik heb NIVOMATS laten monteren. Nergens meer last van :P :evil:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Oceanracer schreef:Even ter info:

Er zijn oliekoelers voor de motorolie en er zijn oliekoelers voor de automatische versnellingsbak. Deze zaken niet door elkaar gaan halen, heren.
Oliekoeler voor de automatische versnellingsbak heb je ook niet nodig.
De bak wordt warm wanneer je teveel laat schakelen.
Zet hem in de handversnellling en rij op de toerenteller. Hierdoor schakelt de bak weinig.
Ervaring opgedaan met mijn Opel Omega 2.5TD. Liet de bak zelf schakelen. Dat deed hij zo vaak dat er in het scherm verscheen.
"Alleen 1e versnelling beschikbaar. Versnellingsbak te heet"
Na afkoeling kon ik weer verder rijden :(
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Als je via Duitsland richting Oostenrijk of Zwitserland gaat raad ik een oliekoeler voor de automatische transmissie zeker aan. Vorig jaar ben ik met een caravan 1.400 kg naar Oostenrijk geweest. Twee keer is de transmissieolie oververhit geweest. Een melding op de display is het gevolg.
Bij terugkomst adviseerde Volvo een koeler te installeren. In het instructieboekje staat overigens het een en ander beschreven als men met een caravan of andere zware lading gaat rijden.
Kosten inclusief montage ongeveer 300 euro.

Groet Hans
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20790
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oké,

Betrof het hier de Geartronic of de "normale" automaat. Bij de GT heb ik hier geen problemen over gehoord.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die maken ook niet echt iets uit
Volvo for life
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Maxplus schreef:Als je via Duitsland richting Oostenrijk of Zwitserland gaat raad ik een oliekoeler voor de automatische transmissie zeker aan. Vorig jaar ben ik met een caravan 1.400 kg naar Oostenrijk geweest. Twee keer is de transmissieolie oververhit geweest. Een melding op de display is het gevolg.
Bij terugkomst adviseerde Volvo een koeler te installeren. In het instructieboekje staat overigens het een en ander beschreven als men met een caravan of andere zware lading gaat rijden.
Kosten inclusief montage ongeveer 300 euro.

Groet Hans
Ben vorig jaar ook gewoon nover de Fernpass gegaan met 1300kg achter de auto. Buitentemperatuur ongeveer 35 gradeb Celcius. Nergens geen probleem gehad. Tijdig toeren houden is het credo.

Misschien lag het bij jou aan de tuning???
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nergens geen probleem hebben is niet echt een geruststelling
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Zo Bart, jij bent vroeg opgestaan vanochtend!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik heb nooit een probleem gehad met de combi van een diesel automaat met een caravan
Volvo for life
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

bart simpson schreef:Ik heb nooit een probleem gehad met de combi van een diesel automaat met een caravan
Of gewoon "Nooit problemen gehad met..." :twisted:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nooit één probleem is de overtreffende trap....
Volvo for life
Nielz
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 19.02.2010 - 11:19

nooit géén problemen ook ;-)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Nielz schreef:nooit géén problemen ook ;-)
eens, wat een nare herinneringen zullen dat zijn
Nielz
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 19.02.2010 - 11:19

Heheh hopelijk is dat niet van toepassing nu ik na jaren VW over gestapt ben op Volvo
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

bart simpson schreef:nergens geen probleem hebben is niet echt een geruststelling
Hahaha.... ik ben ongemerkt aan het ver-brabantsen :-(
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Al heb ik dan geen automaat..
Mijn caravan weegt beladen 1.600 kg. Qua motorvermogen is er geen enkel probleem, maar als ik door de Alpen trek, loopt de temperatuur van het koelwater teveel op (bij een buitentemperatuur van +30 gr).
Bij de dealer krijg ik niet echt een oplossing geboden. Mijn ideen waren:
- grotere capaciteit radiator (R ofzo, die zal wel heter lopen en meer koeling nodig hebben
- oliekoeler, want dan verlaag je de gehele temperatuur van de motor ook.
Bij beide ideen kreeg ik geen bruikbaar antwoord of mogelijke oplossing. Ik weet dus niet eens of dit mogelijk is.

Een andere oplossing zou misschien een andere grill kunnen zijn? Volgens mij is die blokjesgrill meer open en wordt er misschien meer lucht door de radiator geblazen.

In elk geval hoop ik het probleem voor de zomer op te kunnen lossen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gast

Twee vragen, @Daneel:
Wat is teveel, 1 streepje na het midden, of echt in het rode?
In welke versnelling rijd je en met welk toerental (= natuurlijk gerelateerd aan snelheid).
Gast

Lees hier ook even: Warmlopen wanneer het berg op gaat
De keuze, wanneer in welke versnelling blijkt toch cruciaal.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

AlexV70 schreef:Lees hier ook even: Warmlopen wanneer het berg op gaat
De keuze, wanneer in welke versnelling blijkt toch cruciaal.
helemaal mee eens. Niet op snelheid rijden maar op je toerental 8)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Heb het van de zomer getest. Als je de GT gewoon in "D" laat staan en de berg op rijdt gaat de watertemp geheid richting het rood. Zet je de boel in manual en maak je flink toeren (ong. 3500) blijft de temp normaal.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”