winterbandjes eronder, hmmm, aanhaalmoment?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Dus? Ik kan me er wel iets bij voorstellen... en als een chief mechanic het tegen me roept wie ben ik dan om dat niet te geloven...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.

Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Hier zeggen mijn bandenspecialisten, bij elkaar meer dan 1,5 eeuw ervaring...dat je nooit vet moet gebruiken....
Ongeacht wat ze zeggen blijf ik bij mijn beproefde methode die veel lijkt op capslock advies. Eenmaal per jaar 0,5 cm kopervet op de bout, het eerste deel en dan nog maar de helft en zo dun dat meer dan de helft van de spoed zichtbaar is.

Bij mij gaan ze handvast op 9-10kg/m en controle op 11 met momentsleutel. Is bij mij vaak 90graden extra.

Kapot maken heb ik vaak gezien door leerlingen die in de garage de boel weer monteren zonder de luchttol goed te checken. Vooral het vast ratelen trekt je schroefdraad krom waardoor de moer niet meer met de hand los of vast te draaien is :(
Daarom kunnen we hier heel precies zijn maar als we de auto wegbrengen gaat er ook regelmatig een wiel los en weer vast...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Broabander schreef:Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.
Oei, het is een beetje als bij je oliefilter....ook al neem je 1,5m pijp voor het losdraaien.....het monteren gaat niet omgekeerd. Voor een man met normale kracht en een kruissleutel is de 120Nm goed te doen.
Slaan met een hamer is niet om vast te zetten....

Overigens vet ik het aansluitpunt tussen moerkraag en velg wel altijd. Hier komt bij roest/aluoxide mogelijk speling vandaan. Ook al staat het goed vast zal de roest door de krachten zich verwijderen en de boel niet meer het juiste aanhaalmoment hebben...
Daarom als extra tip: Natrekken na 100 km...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Over dat invetten; wàt vetten jullie precies in dan? De schroefdraad van de bout? Wordt die dan niet te glad waardoor ie niet vast blijft zitten?? Of is dat een domme vraag?? :?:

Heb dit eigenlijk nooit gedaan en de bouten gaan ook altijd wel makkelijk los. Ik vind altijd wel dat de wielen nog zo, als het ware, "vastgekleefd" aan de naaf zitten wanneer alle bouten er al uit zijn. Ik moet er altijd wel flink een flink aantal keren met de hand tegenaan meppen om ze er af te krijgen, het lijkt soms wel of ik helemaal geen bouten nodig heb.... :lol:

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Schroefdraad invetten.
Gaat niet ten koste van hechting.
Na een winter vol pekel gaan anders de bouten veel te vast zitten.
Is ook veel beter voor de schroefdraden.
Is ook voorschrift bij Volvo.

Vorig jaar veel discussie over geweest (en veel onzin voorbij zien komen).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

@Edwin:
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar gewoon een beetje kopervet kan ook...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

En dat gaat vooral veel sneller ;D
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

945i schreef:Maar gewoon een beetje kopervet kan ook...
Inderdaad, dat doe ik ook.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gast

945i schreef:Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.

Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Eens, dat heeft nmm ook geen invloed.
Dat zou betekenen dat na een aantal keer flink remmen de bouten (door hitte) los raken?

Bij vrachtauto's moeten wielmoeren (na ± 100 km) worden nagetrokken, dit omdat de velg en trommel zich nog gaan "zetten".
Personenauto's kennen dit fenomeen niet in die mate.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ik roep ook maar wat me verteld is ;-)
Maar logisch redenerend vind ik het echt geen raar idee nog steeds... De bout wordt nl warm en de omgeving niet direct.... Bij remmen ed wordt alles warm daar dus zal het denk ik geen verschil maken.
Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten ;-)
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Doe je er dan ook iets af voor het uitdraaien, dat genereert namelijk ook wrijving/warmte.. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Grappig die elk jaar terugkerende herfstdiscussies.
Wanneer beginnen we weer over het nut van winterbanden? :lol:
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat is allang geweest, heb je even gemist zeker? :)

We waren tot de conclusie gekomen dat zonder sneeuw en ijs er nog weinig noodzaak bestaat winterbanden te monteren.
Dat je met all weathers een beetje van dit en een beetje van dat hebt, en dat je met normale banden helemaal zo slecht nog niet onderweg bent in een de winter zonder sneeuw en ijs.
En qua remweg en waterafvoer de rest verslaat onder normale omstandigheden. (geen sneeuw en ijs).

Kan je daar ook mee instemmen? :D :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Nee, want anders houdt de "discussie" op. Wie moet ik anders een beetje stangen? :lol:
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat kan natuurlijk niet...

Dus jij zet misschien wel je wielbouten met de waterpomptang vast? Ben het daar toch niet zo mee eens... :evil:
:lol:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Wielbouten? Gewoon met de hand. En dan elke dag even natrekken...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

VolvoTech schreef: Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten ;-)
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!

Auw ik verbrand mijn handen :P
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”