winterbandjes eronder, hmmm, aanhaalmoment?
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Dus? Ik kan me er wel iets bij voorstellen... en als een chief mechanic het tegen me roept wie ben ik dan om dat niet te geloven...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.
Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Hier zeggen mijn bandenspecialisten, bij elkaar meer dan 1,5 eeuw ervaring...dat je nooit vet moet gebruiken....
Ongeacht wat ze zeggen blijf ik bij mijn beproefde methode die veel lijkt op capslock advies. Eenmaal per jaar 0,5 cm kopervet op de bout, het eerste deel en dan nog maar de helft en zo dun dat meer dan de helft van de spoed zichtbaar is.
Bij mij gaan ze handvast op 9-10kg/m en controle op 11 met momentsleutel. Is bij mij vaak 90graden extra.
Kapot maken heb ik vaak gezien door leerlingen die in de garage de boel weer monteren zonder de luchttol goed te checken. Vooral het vast ratelen trekt je schroefdraad krom waardoor de moer niet meer met de hand los of vast te draaien is
Daarom kunnen we hier heel precies zijn maar als we de auto wegbrengen gaat er ook regelmatig een wiel los en weer vast...
Ongeacht wat ze zeggen blijf ik bij mijn beproefde methode die veel lijkt op capslock advies. Eenmaal per jaar 0,5 cm kopervet op de bout, het eerste deel en dan nog maar de helft en zo dun dat meer dan de helft van de spoed zichtbaar is.
Bij mij gaan ze handvast op 9-10kg/m en controle op 11 met momentsleutel. Is bij mij vaak 90graden extra.
Kapot maken heb ik vaak gezien door leerlingen die in de garage de boel weer monteren zonder de luchttol goed te checken. Vooral het vast ratelen trekt je schroefdraad krom waardoor de moer niet meer met de hand los of vast te draaien is

Daarom kunnen we hier heel precies zijn maar als we de auto wegbrengen gaat er ook regelmatig een wiel los en weer vast...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Oei, het is een beetje als bij je oliefilter....ook al neem je 1,5m pijp voor het losdraaien.....het monteren gaat niet omgekeerd. Voor een man met normale kracht en een kruissleutel is de 120Nm goed te doen.Broabander schreef:Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.
Slaan met een hamer is niet om vast te zetten....
Overigens vet ik het aansluitpunt tussen moerkraag en velg wel altijd. Hier komt bij roest/aluoxide mogelijk speling vandaan. Ook al staat het goed vast zal de roest door de krachten zich verwijderen en de boel niet meer het juiste aanhaalmoment hebben...
Daarom als extra tip: Natrekken na 100 km...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Over dat invetten; wàt vetten jullie precies in dan? De schroefdraad van de bout? Wordt die dan niet te glad waardoor ie niet vast blijft zitten?? Of is dat een domme vraag?? :?:
Heb dit eigenlijk nooit gedaan en de bouten gaan ook altijd wel makkelijk los. Ik vind altijd wel dat de wielen nog zo, als het ware, "vastgekleefd" aan de naaf zitten wanneer alle bouten er al uit zijn. Ik moet er altijd wel flink een flink aantal keren met de hand tegenaan meppen om ze er af te krijgen, het lijkt soms wel of ik helemaal geen bouten nodig heb....
Gr. Edwin
Heb dit eigenlijk nooit gedaan en de bouten gaan ook altijd wel makkelijk los. Ik vind altijd wel dat de wielen nog zo, als het ware, "vastgekleefd" aan de naaf zitten wanneer alle bouten er al uit zijn. Ik moet er altijd wel flink een flink aantal keren met de hand tegenaan meppen om ze er af te krijgen, het lijkt soms wel of ik helemaal geen bouten nodig heb....

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Schroefdraad invetten.
Gaat niet ten koste van hechting.
Na een winter vol pekel gaan anders de bouten veel te vast zitten.
Is ook veel beter voor de schroefdraden.
Is ook voorschrift bij Volvo.
Vorig jaar veel discussie over geweest (en veel onzin voorbij zien komen).
Gaat niet ten koste van hechting.
Na een winter vol pekel gaan anders de bouten veel te vast zitten.
Is ook veel beter voor de schroefdraden.
Is ook voorschrift bij Volvo.
Vorig jaar veel discussie over geweest (en veel onzin voorbij zien komen).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
@Edwin:
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
En dat gaat vooral veel sneller ;D
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Eens, dat heeft nmm ook geen invloed.945i schreef:Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.
Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Dat zou betekenen dat na een aantal keer flink remmen de bouten (door hitte) los raken?
Bij vrachtauto's moeten wielmoeren (na ± 100 km) worden nagetrokken, dit omdat de velg en trommel zich nog gaan "zetten".
Personenauto's kennen dit fenomeen niet in die mate.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Ik roep ook maar wat me verteld is 
Maar logisch redenerend vind ik het echt geen raar idee nog steeds... De bout wordt nl warm en de omgeving niet direct.... Bij remmen ed wordt alles warm daar dus zal het denk ik geen verschil maken.
Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!

Maar logisch redenerend vind ik het echt geen raar idee nog steeds... De bout wordt nl warm en de omgeving niet direct.... Bij remmen ed wordt alles warm daar dus zal het denk ik geen verschil maken.
Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten

Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Grappig die elk jaar terugkerende herfstdiscussies.
Wanneer beginnen we weer over het nut van winterbanden?
Wanneer beginnen we weer over het nut van winterbanden?

Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Dat is allang geweest, heb je even gemist zeker? 
We waren tot de conclusie gekomen dat zonder sneeuw en ijs er nog weinig noodzaak bestaat winterbanden te monteren.
Dat je met all weathers een beetje van dit en een beetje van dat hebt, en dat je met normale banden helemaal zo slecht nog niet onderweg bent in een de winter zonder sneeuw en ijs.
En qua remweg en waterafvoer de rest verslaat onder normale omstandigheden. (geen sneeuw en ijs).
Kan je daar ook mee instemmen?
:razz:

We waren tot de conclusie gekomen dat zonder sneeuw en ijs er nog weinig noodzaak bestaat winterbanden te monteren.
Dat je met all weathers een beetje van dit en een beetje van dat hebt, en dat je met normale banden helemaal zo slecht nog niet onderweg bent in een de winter zonder sneeuw en ijs.
En qua remweg en waterafvoer de rest verslaat onder normale omstandigheden. (geen sneeuw en ijs).
Kan je daar ook mee instemmen?

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Nee, want anders houdt de "discussie" op. Wie moet ik anders een beetje stangen? 

Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Wielbouten? Gewoon met de hand. En dan elke dag even natrekken...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
VolvoTech schreef: Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!
Auw ik verbrand mijn handen

V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km