Zojuist eea weer gefixed en wellicht een mysterie opgelost of ontdekt!
De accupool los en weer vast maakte geen verschil. Omdat bij de montage de naald voorbij het pinnetje was geschoten (dat 0 km-stokje) leek me dat daar de oplossing lag. En dat bleek. Na heel veel trial and error ontdekte ik dat ik de snelheid van de naald kon beïnvloeden door de naald helemaal rond te draaien en in het loze gebied rond de dagteller iets door een weerstand te bewegen. Of andersom, weer even heel voorzichtig voorbij het pinnetje, tegen de klok in dus, om de snelheid van de naald te vertragen.
Het komt heel nauw, millimeterwerk, maar mijn naald loopt nu bij 100 km/uur op maar 5 km van de TomTom. (dan heb ik nog een veilige marge). En bij 60 per uur loopt de teller nagenoeg gelijk. Met de TomTom heb ik steeds gecontroleerd en de snelheidsmeter is nu nauwkeuriger dan voorheen. Blijkbaar zit daar ergens een kallibratie gebied voor de stappenmotor om bv ook mijlen weer te kunnen geven. Mocht dit allang bekend zijn of totale onzin, sorry, maar voor mij werkte het! Zoniet dan doop ik het bij deze de 'Duovolvi Zone"

!
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.