Kilometerteller geeft mijlen aan na plaatsen tellerringen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik heb gisteren een setje tellerringen geplaatst in het dashboard van mijn S60 D5 2002. Staat heel mooi maar nu geeft de kilometerteller plotseling mijlen (denk ik na vergelijk op TomTom) aan ipv kilometers. De naald kruipt onwaarschijnlijk traag voort. De andere meters en displays werken nog wel correct (voor zover ik heb kunnen nagaan).
Tijdens het plaatsen van de ringen is de naald van de km.teller even onder het 0-pinnetje geschoten maar heb heb 'm voorzichtig terug geduwd.
Ook heb ik niet, omdat dit niet perse nodig zou zijn, de accu losgemaakt.
Iemand enig idee of dit te resetten is of loert er een bezoekje aan den dealer :-)??
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als je de snelheidsmeter bedoelt ipv de kilometerteller: Bij een mijlenteller is alleen de schaalverdeling anders. Ik ben bang dat je meter ergens aanloopt.
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ha M@rcel,

klopt, ik bedoel inderdaad de snelheidsmeter. En omdat de naald zo traag omhoog ging moest ik aan die mijlen denken. Had er geen aanloopgevoel bij, in geval van aanloop zou de naald wellicht niet meer zakken zonder aandrijving, (vrijloop) maar dat doet ie ook keurig. Ik ga dat zeker nog even checken mocht niemand dit probleem ooit hebben meegemaakt.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

De naalden worden bewogen door een stappenmotor zowel omhoog als omlaag. Extra wrijving heeft dus gevolgen voor beide richtingen.

Haal de accu eens los. Let op: dit MOET op de volgende wijze om schade aan allerlei electronica te voorkomen:

- accu pool los
- 10 minuten wachten
- contactsleutel in pos.II (aan)
- accu pool vast
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat ga ik morgen zeker eens doen! Ik laat wel even weten hoe dit afloopt, thanks.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Is de naald niet iets los gekomen?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat ga ik morgen even bekijken. Omdat ik liever niet weer de hele kast uitbouw ga ik eerst de accu eens losmaken.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zojuist eea weer gefixed en wellicht een mysterie opgelost of ontdekt!
De accupool los en weer vast maakte geen verschil. Omdat bij de montage de naald voorbij het pinnetje was geschoten (dat 0 km-stokje) leek me dat daar de oplossing lag. En dat bleek. Na heel veel trial and error ontdekte ik dat ik de snelheid van de naald kon beïnvloeden door de naald helemaal rond te draaien en in het loze gebied rond de dagteller iets door een weerstand te bewegen. Of andersom, weer even heel voorzichtig voorbij het pinnetje, tegen de klok in dus, om de snelheid van de naald te vertragen.
Het komt heel nauw, millimeterwerk, maar mijn naald loopt nu bij 100 km/uur op maar 5 km van de TomTom. (dan heb ik nog een veilige marge). En bij 60 per uur loopt de teller nagenoeg gelijk. Met de TomTom heb ik steeds gecontroleerd en de snelheidsmeter is nu nauwkeuriger dan voorheen. Blijkbaar zit daar ergens een kallibratie gebied voor de stappenmotor om bv ook mijlen weer te kunnen geven. Mocht dit allang bekend zijn of totale onzin, sorry, maar voor mij werkte het! Zoniet dan doop ik het bij deze de 'Duovolvi Zone" :-) !
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vergeten te melden maar ik heb dit al rijdende en uiteraard parkerende gedaan, met het doorzichtige plexiglas voor de tellers verwijderd. Gewoon stukje 60 en 100 op de cruise control, TomTom checken en weer ergens stoppen en naald verplaatsen, nogmaals heel voorzichtig en secuur.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Mooi dat het opgelost is :)
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

elianmars, M@rcel,

Dank allen voor het meedenken!
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Trouwens ook meteen de dashbord lampjes vervangen. Omdat die ook altijd wel branden overdag waren ze behoorlijk bruin uitgeslagen. De 4 blauwe stekkertjes hadden nog heldere lampjes omdat dit de waarschuwingslichten of grootlicht lampjes zijn, die hebben het veel minder zwaar.
Ik ben op het forum prijzen tegengekomen van € 6.oo per stuk, ik denk bij de dealer. Ik betaalde vandaag € 3.20 voor 8 pitjes (voor de zwarte en grijze stekkertjes) bij Bogamat. Je haalt ze zo uit het connectortje en hup vervangen.
Nu weer een lekker heldere cockpit met glimmende tellerringen, blijft mooi!
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Maar welke kleur hebben die lampjes bij Bogamat dan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat zijn heldere pitjes, gewoon glas. dus zonder houdertje connector, stekkertje, wat is de juiste naam voor dat plastic draaiblokje waar ze in zitten? :-)
Beetje kerstverlichting-vervangingslampje idee maar dan nog kleiner.
En dus maar €0.40 per stuk.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hmmm, zitten er (bij de originele) dan niet van die groene kousjes omheen? Of is dat enkel bij de lampjes voor de ECC?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nope, geen groene kousjes, dat zal dan wel alleen bij de ECC zijn.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Goed om te weten, dan. Dank voor de tip!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Zou je iets preciezer kunnen zijn in dat verhaal van de calibratie? Mijn teller springt bij stapvoets rijden gelijk op 10km/hr en bij hogere snelheid wijkt hij 13km/u af. Stoort me best wel, zit nu altijd op de GPS te kijken hoe hard ik nu echt rijd.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Dat bij stapvoets rijden doen ze volgens mij allemaal...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja dat geloof ik ook, irritant... Waarom geeft 'ie niet gewoon de correcte snelheid aan, of desnoods met 3 a 5 km er bovenop? Nu is het onmiddelijk +8 a 9 km en bij 200+ meer dan 12. Ik kan t ding niet meer serieus nemen zo en er is bij mijn weten softwarematig niks aan te doen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”